derdracht van het Manninga-Trachtenbuch, de Hinde- looper vrouwendracht en 18e en 19e eeuwsche Friesche drachten. Dat de uit oude Leeuwarder inboedels verzamelde geslepen drinkglazen en geslepen spiegels voor een deel althans hier versierd werden bleek mij uit adver tenties van een zekeren Frans Kerner, die omstreeks 1763 hier een glasslijperij had, waar hij o.a. wapens letters en figuren op glazen sleep en van L. R. Lojenga, die spiegels en spiegelblakers maakte. De drinkglazen zelf, die Kerner versierde waren echter zonder uitzondering import. Het door mij in Frie sche boedels gevonden glaswerk was blijkbaar steeds hier ingevoerd deels uit Holland, deels uit België, Bohemen, Engeland of Ierland. Zestiende eeuwsche fragmenten van vleugelglazen e.d. hier uit den bodem te voorschijn gekomen wijzen voor deze vroege tijden ook op import uit Venetië. De eenige Friesche glasr fabriek, die van S. van Sloterdyck te Makkum in het laatst van de 18e eeuw leverde slechts wijn-, kelder en andere soorten flesschen, broeiklokken en dergelijke, doch geen sier- en kunstproducten. Een geschilderd schoorsteenstuk uit Makkum afkomstig, thans bewaard in het Friesch Museum, houdt de herinnering aan dit in de 19e eeuw uitgestorven bedrijf voor ons wakker door de afbeelding van de brandende glasoven. Ten slotte kan ik nog wijzen op de boekdrukkers, boekbinders en alle anderen, die de versiering van het boek hebben verzorgd. Ook hiervoor was te Leeuwarden het begin van de 17e eeuw een tijd van opbloei, die ten zeerste werd gestimuleerd door het oprichten van de Friesche Hoogeschool te Franeker. De vroegere stedelijke archivaris W. Eekhoff heeft over de druk kers een geschiedkundige bibliographie geschreven. Een aesthetische beschouwing hierover waarbij het 93 ph

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 96