door een rijken Brusselaar waren gekocht om als salon
versiering dienst te doen. De mooie stukjes volkskunst
hadden een beter lot verdiend. Gelukkig zijn een paar
van deze schraagjes op het eiland bewaard gebleven.
Deze hebben een plaats gevonden in de oude Amelan
der Kamer te Nes".
't Zou moeilijk zijn ook aan de vele niet genoemde
kunstnijveren afzonderlijke beschrijvingen te wijden
voornamelijk omdat van de oude gilden en de gilde-
broeders zelf zoo uiterst weinig bekend is en nog veel
minder bepaalde werkstukken aan de uit de archieven
op te diepen ambachtslieden zijn toe te schrijven.
Speciaal geldt dit voor de schrijnwerkers, in de
16e eeuw en eerder naar het speciale opbergmeubel
van die dagen kistemakers genoemd. Van hun werk,
zelfs van dat uit de 17e eeuw, weten wij zoo goed als
niets anders dan wat wij uit het nog aanwezige kerk-
meubilair-Bolswarder koorbanken (VII, 13), Go-
thische banken in de Workumerkerk, Oosterender
kraak, verscheidene preekstoelen, kerkehekjes en der
gelijke kunnen opdiepen.
Van het huishoudelijk meubilair in renaissance-stijl
is ons alleen het typische tweedeurs kastje met zijn
toog-vormig versierde buitendeurtjes en naar z.g.n.
Vredeman de Vries ornament opengezaagde binnen-
deurtjes als specifiek Friesch bekend (afb. XIX, 34).
Dit als Friesche keeft bekende meubel, is typisch
voor geheel Friesland, uitgezonderd Ameland, waar
een vijfdeurskast in zwang was en Hindeloopen en om
geving, waar veelal een Hollandsche vierdeurskast
gevonden werd. Ook Oostelijker tot in Oost-Friesland
wordt het tweedeurskeeftje gevonden, in zijn versie-
ringsvormen echter van het Friesche verschillend.
Voor een goed deel behooren deze keeftjes met hun
traditioneel snijwerk-ornament, evenals de met kerf-
snede en ander houtsnijwerk versierde kleine meubel
stukken kistjes, stoven, mangelplanken (afb. XXI,
9°