tijdvak 17501850, waar verscheidene der hier ge noemde schilderijen waren opgenomen. Naast de hier gevestigde schilders, waren het vooral ook Italiaansche en Zwitsersche stucwerkers en Frie- sche houtsnijders, beeldhouwers in hout en steen, kunstsmeden en andere kunstnijveren, die hier werk vonden. In deze decoratiekunst behoorden ook thuis de grisailles z.g.n. „witjes", pleister en beeldhouwwerk nabootsende, „sopra portes", die gangen en kamers versierden. Diverse kunst-ambachten. Een kunstnijvere, die te Leeuwarden een plaats op zich zelf innam was Hendrik Busch. Van hem zijn be kend tafelbladen en wandversieringen, die „met als in fresco ingelegd bloemwerk in natuurlijke kleuren zoo heerlijk en konstig bewerkt waren, dat deeze stukken niet zonder verbaasdheid beschouwd werden". Reeds in 1696 was hij hier werkzaam, terwijl er in de Leeuwar der Musea verscheidene stukken van zijn hand be waard gebleven zijn, gesigneerd en o.a. gedateerd 1706 en 1716. Zijn techniek, die met hem uitgestorven schijnt te zijn, was een soort nabootsing van steenen tafelbladen, met inlegwerk van parelmoer, ivoor, goud en zilver. Een goudsmid en medailleur „Dirk van Rijswijk", in het midden der 17e eeuw o.a. te Amster dam werkzaam, is voor dergelijke kunstwerken be roemd geweest. De kunstenaars, die soortgelijk werk maakten ver sierden dit met rijke decors of stillevens van bloe men, vogels en insecten. Ook 'bezit het Friesch Museum een tafel met een op ingelegd marmer gelijkend blad van stuc-werk, dat blijkens het opschrift „Andreas Che- rubinus fecit" van een overigens onbekenden Italiaan- schen kunstenaar afkomstig is. 't Is ook mogelijk, dat 87

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 90