Gerard Vredeman de Vries, die eveneens glasschrijver geweest zou zijn. Ook hier geldt echter het bezwaar, dat wij aan de kunstenaars wier bestaan archivalisch kan worden bewezen, toch geen behouden gebleven kunstwerkjes kunnen toeschrijven. Wel zijn in het Friesch Museum vele gebrand schilderde ruitjes uit de 17e en 18e eeuw afkomstig uit Leeuwarder huizen bewaard en dus waarschijnlijk deels althans ook hier gemaakt. Het hier afgebeelde ge brandschilderde glas uit 1620, afkomstig uit een huis op de Tweebaksmarkt alhier is geheel in den stijl der Vlaamsc'he renaissance versierd (afb. XVIII, 32). Er zijn in het Friesch Museum verscheidene gebrandschil derde Leeuwarder ramen, die stijlverwantschap met het hier afgebeelde vertoonen. Blijkbaar heeft dit kunstambacht te Leeuwarden echter geen stand kunnen houden, doch is in de 18e eeuw hoofdzakelijk of geheel naar Sneek verhuisd waar twee glasschilderfirma's elkaar in het midden der 18e eeuw een felle concurrentie aandeden, n.1. de ge broeders Thomas en Tjalling Gonggrijp en de Gebroe ders Ype en Jurjen Staak. De laatsten beweerden, dat het glasschildersbedrijf reeds van het midden van de 17e eeuw af door hunne voorouders aldaar was be oefend. Gebrandschilderde ramen van deze glasschilders zijn nog in vele Friesche kerken aanwezig o.a. te Akkrum uit 1761 en 1762 van de Gebroeders Gonggrijp; te Oudega, Smallingerland (1717) Drachten (1743) Engwierum (1746) Wartena (1780) van de gebroeders Staak en te Surhuizum (1734) Goëngarijp (1770) Idaard (1774) Scherpenzeel (1788) Oudemirdum 1790) Oudkerk en Suameer van Ype Staak. Deze 18e eeuwsche kerkglazen zijn speciaal met wapens en in ornament gevatte opschriften versierd. Met den Franschen tijd moest de onschuldige 18e eeuwsche liefhebberij om met wapens te pralen 85

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 88