VOORWOORD I n dit 19e deel van de Heemschut-Serie wordt een rijk geïllustreerd overzicht gegeven van de Kunst ambachten, die in onze Noordelijke provincie met haar eigen oude geschiedenis hebben gebloeid. Ofschoon getracht is dit overzicht te geven van de vroegste beschaving tot onzen tijd, wordt het meeste licht geworpen op de zeven eeuwen (11001800), die het belangrijkste tijdvak in onze kunstnijverheids- ontwikkeling vormen. Na de voor Friesland zoo belangrijke kloosterbescha ving 1 ie-i6e eeuw) en de blijde inkomste der Renais sance in de 16e eeuw is dit voor ons land, de Republiek der zeven vereenigde provinciën met zijn onmetelijke rijkdommen aan Koloniën, de 17e eeuw, onze Gouden eeuw, de eeuw waarin ons land op bijna elk bescha vingsgebied, hetzij Kunst, Nijverheid of Wetenschap den toon wist aan te geven. De 18e eeuw was die van den nabloei waarin van de verkregen rijkdommen werd genoten. Ook voor Friesland zijn deze eeuwen van bijzonder belang geweest. De Volkskunst, die veelal steunt op en afhankelijk is van oude overleveringen, vond in de rijke geschiedenis van deze provincie een bijzonder vruchtbaren bodem. De goudleerkamers in het Princessehof, de Louis XIV inrichting van het Coulon-huis, de Hindelooper- en Workumer kamer in het Friesch museum te Leeuwarden, de Hidde Nijlandstichting te Hindeloo- pen, het middeleeuwsche museum in 'het koor van de Gothische Martinikerk te Bolsward, het stedelijk mu seum en de grafzerken in de kerk te Franeker, het Friesche scheepvaartmuseum te Sneek, het lapidaire middeleeuwsche museum in het Romaansche kerkje van Janum nabij Rinsumageest, de 18e eeuwsche 4

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 7