den loopenden leeuw (2e gehalte). Verder het zwaard- jehet bijltjede v, het ietje enz Wij krijgen dan nieuwe alphabetten elk van 25 letters in cirkels, beginnende in 180J in schrijf letters, in 1835 in kapitale drukletters, in 1860 in kleine Gothische, in 1883 in kapitale Gothische, in 1910 in magere kapitale drukletters en in 1933 in een dito van meer moderne uitvoering. Voor 1948 geldt de letter O in een cirkel. In 1798 werden de gilden opgeheven. Van 1812 af werden de meesterteekens gedurende eenige jaren op genomen in een staande ruit. Merkwaardig is ook de sterke invloed, dien het Hol- landsche en Friesche Kunstambacht in de 17e en 18e eeuw gehad heeft in Noord-Duitschland. Voor het zilverwerk is dit duidelijk uiteengezet in het voor eenige jaren verschenen werk over Oost-Friesch zil ver geschreven door Dr Stierling directeur van het Kunstnijverheidsmuseum te Altona. Niet alleen tot het zilver is deze groote Nederlandsche invloed beperkt gebleven. In de architectuur, het meubilair, de Frie sche wandtegels en dikwijls de geheele woonhuisin richting is de zeventiende, eeuwsche Nederlandsche invloed op de cultuur in Noord-Duitschland tot voor bij Danzig overwegend. In de tweede helft van de achttiende eeuw, dus gelijktijdig met het verdwijnen van het Hof uit Leeuwarden, zien wij ook het kunstambacht der zil versmeden hier in verval komen en het is dan ook typeerend, dat het voorouderlijke zilver, dat in het bezit van de Friesche patricische families wordt aan getroffen vóór 1765 vrijwel uitsluitend van Frie sche zilversmeden afkomstig is, doch na dien da tum veelal door Haagsche soms ook door Amsterdam- sche, Utrechtsche of andere Hollandsche meesters werd vervaardigd en geleverd. 66

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 69