den loopenden leeuw (2e gehalte). Verder het zwaard-
jehet bijltjede v, het ietje enz
Wij krijgen dan nieuwe alphabetten elk
van 25 letters in cirkels, beginnende in 180J in schrijf
letters, in 1835 in kapitale drukletters, in 1860 in kleine
Gothische, in 1883 in kapitale Gothische, in 1910 in
magere kapitale drukletters en in 1933 in een dito van
meer moderne uitvoering. Voor 1948 geldt de letter O
in een cirkel.
In 1798 werden de gilden opgeheven. Van 1812 af
werden de meesterteekens gedurende eenige jaren op
genomen in een staande ruit.
Merkwaardig is ook de sterke invloed, dien het Hol-
landsche en Friesche Kunstambacht in de 17e en 18e
eeuw gehad heeft in Noord-Duitschland. Voor het
zilverwerk is dit duidelijk uiteengezet in het voor
eenige jaren verschenen werk over Oost-Friesch zil
ver geschreven door Dr Stierling directeur van het
Kunstnijverheidsmuseum te Altona. Niet alleen tot
het zilver is deze groote Nederlandsche invloed beperkt
gebleven. In de architectuur, het meubilair, de Frie
sche wandtegels en dikwijls de geheele woonhuisin
richting is de zeventiende, eeuwsche Nederlandsche
invloed op de cultuur in Noord-Duitschland tot voor
bij Danzig overwegend.
In de tweede helft van de achttiende eeuw, dus
gelijktijdig met het verdwijnen van het Hof uit
Leeuwarden, zien wij ook het kunstambacht der zil
versmeden hier in verval komen en het is dan ook
typeerend, dat het voorouderlijke zilver, dat in het
bezit van de Friesche patricische families wordt aan
getroffen vóór 1765 vrijwel uitsluitend van Frie
sche zilversmeden afkomstig is, doch na dien da
tum veelal door Haagsche soms ook door Amsterdam-
sche, Utrechtsche of andere Hollandsche meesters
werd vervaardigd en geleverd.
66