teekende hij nog de gilderol. Nader bleek mij dat zijn zilversmidsgereedschap waarbij de ontwerpen voor de kunstwerkjes, die hij maakte, in Juli 1765 te Leeuwar den publiek zijn verkocht. Zouden deze ontwerpen ver nietigd zijn of zouden ze nog eens uit een verborgen schuilhoek kunnen worden opgediept? In 1927 is in het Friesch Museum bij de 'herden king van het 100-jarig jubileum van het Friesch Ge nootschap een zilvertentoonstelling gehouden. Naar aanleiding van de resultaten van deze tentoonstelling schreef ik in deel XXVIII van de Vrije Fries een artikel over Friesch zilver, terwijl in 1932 nu wijlen de Heer Elias Voet Jr. ook zijn standaardwerk over de Merken der Friesche goud- en zilversmeden hierop baseerde, door Mej. R. Vissc'her aangevuld met ge gevens uit 'het Leeuwarder archief. Beide publicaties zijn, wat de merken der Leeuwarder zilversmeden be treft, gegrondvest op 'het houten gildebord van 1597 tot 1854 van deze meesters aangehouden. Er was bij de zilver-deskundigen wel een onbestemd vermoeden, dat het gildebord bij verschillende vroe gere restauraties, o.a. in 1758, 1765 en 1841, aan dui delijkheid had ingeboet; tot nog toe werd getracht door allerlei hypothesen aan de onduidelijkheden te gemoet te komen. De restauratie van 1947 is uitge voerd door den schilder-beeldhouwer G. J. Adama onder controle van Dr A. Wasscnbergh, directeur van het Friesch Museum en den Heer M. P. van Buytenen, destijds w.n. archivaris van de gemeente Leeuwarden. Een 'hoofdvraag ging bijvoorbeeld over den meester, die 'het zeer duidelijke beker-stempel voerde, dat o.a. voorkomt op 't Popta-zilver. Deze ontbrak op het gilde bord door onjuiste hypothesen heeft men als meester van dit teeken respectievelijk genoemd eerst Hilbrand Brongersma, later Tjeerdt Johannes van der Lely, Door de restauratie, die het gildebord in 1947 heeft 63

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 66