van lakwerk herinneren nog aan vroegere praal. Jam
mer genoeg is dit boudoirtje gesloopt en zijn de onder
deden ervan in een donker hoekje in het Rijksmuseum
opgesteld. Een ontluistering van de provincie, die niet
bewonderd kan worden.
In dienzelfden tijd was in Leeuwarden werkzaam
de mennonieten-vermaner en schilder Lambert Jacobs,
door hun gezamenlijken leermeester Pieter Lastman
verwant met Rembrandts schoolhet muziek- en
litteraire leven stond op hoog peil onder leiding van
mannen als Jacques Vredeman, afkomstig uit Ant
werpen en den avontuurlijken Rederijker-dichter Jan
Jansz Starter, die hunne werken te Leeuwarden of
Franeker konden doen drukken bij uitgevers als
Claude Fontaine, den Parijzenaar, die zich te Leeu
warden had gevestigd. Het is ongelooflijk hoe cosmo-
politisch de burgerij in Frieslands hoofdstad in het
begin van de 17e eeuw was en hoeveel avontuurlijke
zoekers zich daaronder bevonden. Voorzeker een bui
tengewoon gunstige bodem voor de ontwikkeling der
KUNST-AMRACHTEN
waarvan thans een opsomming volgt
Het goud- en zilversmidsgïlde
Dit ambacht heeft hier door de eeuwen heen een
specifiek Friesch karakter gehad. Wij behoeven maar
Een groot aantal schilders was in de 17e eeuw in
Leeuwarden werkzaam, waartoe de aanwezigheid van het
Stadhouderlijk hof stellig veel heeft bijgedragen. Friesche
portretschilders als Pieter Feddes Harlingensis, Wybrand de
Geest, Nicolaas Wieringa en de zeeschilder Wigerus Vitringa
zien we werkzaam naast uit Holland gekomen schilders als
Jan Willemsz van der Wilde, Frans en Hendrik Carré, Ema-
nuel Murant en den bloemschilder Lust. In de 18e eeuw is
de bloeitijd achter den rugtoch kunnen we nog wijzen op
schilders als de gebroeders Accama, Rienk Keijert en Rienk
Jelgerhuis. De portretkunst hield hier ook in de 19e eeuw
stand onder leiding van den kundigen Willem Barteld van
der Kooi, die de meester geweest is van vele leerlingen.
60