van lakwerk herinneren nog aan vroegere praal. Jam mer genoeg is dit boudoirtje gesloopt en zijn de onder deden ervan in een donker hoekje in het Rijksmuseum opgesteld. Een ontluistering van de provincie, die niet bewonderd kan worden. In dienzelfden tijd was in Leeuwarden werkzaam de mennonieten-vermaner en schilder Lambert Jacobs, door hun gezamenlijken leermeester Pieter Lastman verwant met Rembrandts schoolhet muziek- en litteraire leven stond op hoog peil onder leiding van mannen als Jacques Vredeman, afkomstig uit Ant werpen en den avontuurlijken Rederijker-dichter Jan Jansz Starter, die hunne werken te Leeuwarden of Franeker konden doen drukken bij uitgevers als Claude Fontaine, den Parijzenaar, die zich te Leeu warden had gevestigd. Het is ongelooflijk hoe cosmo- politisch de burgerij in Frieslands hoofdstad in het begin van de 17e eeuw was en hoeveel avontuurlijke zoekers zich daaronder bevonden. Voorzeker een bui tengewoon gunstige bodem voor de ontwikkeling der KUNST-AMRACHTEN waarvan thans een opsomming volgt Het goud- en zilversmidsgïlde Dit ambacht heeft hier door de eeuwen heen een specifiek Friesch karakter gehad. Wij behoeven maar Een groot aantal schilders was in de 17e eeuw in Leeuwarden werkzaam, waartoe de aanwezigheid van het Stadhouderlijk hof stellig veel heeft bijgedragen. Friesche portretschilders als Pieter Feddes Harlingensis, Wybrand de Geest, Nicolaas Wieringa en de zeeschilder Wigerus Vitringa zien we werkzaam naast uit Holland gekomen schilders als Jan Willemsz van der Wilde, Frans en Hendrik Carré, Ema- nuel Murant en den bloemschilder Lust. In de 18e eeuw is de bloeitijd achter den rugtoch kunnen we nog wijzen op schilders als de gebroeders Accama, Rienk Keijert en Rienk Jelgerhuis. De portretkunst hield hier ook in de 19e eeuw stand onder leiding van den kundigen Willem Barteld van der Kooi, die de meester geweest is van vele leerlingen. 60

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 63