scheidene meesters, die deze kunstwerken maakten. Van deze meesters is ons weinig anders bekend dan wat hunne 'kunstwerken ons van hen weten te ver tellen. Niet onwaarschijnlijk hebben vele dezer mees- ter-steenhouwers hun atelier in Friesland gehad o.a. Vincent Lucas te of in de omgeving van Frane- ker, waar in de Martini-kerk een belangrijke collectie tegen de koormuren zijn opgericht. De schrijver wijst op de merkwaardige stijlverandering, die bij deze kunstnijveren is op te merken. In het tweede kwart van de 16e eeuw hebben deze steenhouwers hunne voorbeelden gezocht uit de ornamentprenten of an dere voorbeelden der Italiaansc'he renaissance. In het midden van de 16e eeuw komt echter de invloed, die in dezen van Vlaanderen uitging daarvoor in de plaats Wij kunnen dezen invloed van de Vlaamsche Renais sance voor onze provincie en voor ons geheele land, in de tweede helft van de zestiende eeuw moei lijk overschatten. Trof toch de Leeuwarder Hans Vredeman de Vries, die door de uitgave van zijn ornamentboeken meer dan wie ook heeft bijgedragen tot de verspreiding van dezen nieuwen stijl, toen hij in zijn jeugd in Kollum werkte daar niet reeds, in het midden van de 16e eeuw dus, een eenvoudigen schrijnwerker aan, die ijverig de ornamentboeken van Pieter Coecke van Aalst bestudeerde en bevat de dorpskerk van Oosterend niet nog de gebeeldhouwde eikenhouten kraak of oksaal uit het jaar 1554 in den van Antwerpen uit verspreiden Cornelis Floris-stijl? (afb. VIII, 15). 57 MARSSUM-^JDl-P'POPTWOT voorpwil

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 60