kunst, die Friesland nog bezit, stammen uit de tweede helft van de 16e eeuw alsde Kanselarij te Leeuwar den uit 1571, de Waag aldaar uit 1595, het Stadhuis te Franeker uit 1591terwijl het Raadhuis te Bols- ward uit 1614 stamt. Op het gebied der schilderkunst speciaal dat der portretkunst beleefde Friesland in de tweede helft van de 16e eeuw en in het begin van de 17e eeuw een bijzonder bloeitijdperk. Dr A. Wassen- bergh, de directeur van het Friesch Museum heeft in zijn proefschrift„1'Art du portrait en Frise au seizième siècle" er de geschiedenis van geschreven. Hij heeft de hoofdfiguur van deze schildersgroep, die geheel in ver getelheid was geraakt, Adriaan van Cronenburg, weer opnieuw voor ons doen leven. Een flauwe herinnering aan dezen merkwaardigen artist was blijven leven door zijne portretten, die waarschijnlijk reeds in den tijd van Philips II naar Spanje zijn verhuisd en thans nog in het Prado-museum worden bewaard. Gelukkig kun nen thans vele 16e eeuwsche portretten in het Friesch Museum en in voorouderlijk bezit van Friesche patricische families weer aan Adriaan van Cronen burg worden toegeschreven. Omstreeks het jaar 1600 zien wij den sterken invloed die van Vlaanderen tot in onze provincie doordrong ook bij deze portretkunst optreden. Merkwaardig zijn ook de fresco schilderijen, die in 1570 in de Galileër- kerk te Leeuwarden zijn aangebracht en die in 1938 bij de afbraak van deze kerk opnieuw werden ontdekt en gelukkig naar het Friesch Museum konden worden overgebracht. Dat ook in de 16e eeuw in Friesland belangrijke kunstwerken zijn gemaakt blijkt o.m. uit den overvloed van fraai bewerkte grafsteenen, die in bijna elke stads en dorpskerk bewaard zijn gebleven. Pater Ligtenberg schreef over deze grafzerken uit de 16e eeuw een interessant artikel in de Vrije Fries Deel XXIII (1915) bladz. 156198 en noemt ver- 56

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 59