kunst, die Friesland nog bezit, stammen uit de tweede
helft van de 16e eeuw alsde Kanselarij te Leeuwar
den uit 1571, de Waag aldaar uit 1595, het Stadhuis
te Franeker uit 1591terwijl het Raadhuis te Bols-
ward uit 1614 stamt. Op het gebied der schilderkunst
speciaal dat der portretkunst beleefde Friesland in de
tweede helft van de 16e eeuw en in het begin van de
17e eeuw een bijzonder bloeitijdperk. Dr A. Wassen-
bergh, de directeur van het Friesch Museum heeft in
zijn proefschrift„1'Art du portrait en Frise au seizième
siècle" er de geschiedenis van geschreven. Hij heeft de
hoofdfiguur van deze schildersgroep, die geheel in ver
getelheid was geraakt, Adriaan van Cronenburg, weer
opnieuw voor ons doen leven. Een flauwe herinnering
aan dezen merkwaardigen artist was blijven leven door
zijne portretten, die waarschijnlijk reeds in den tijd
van Philips II naar Spanje zijn verhuisd en thans nog
in het Prado-museum worden bewaard. Gelukkig kun
nen thans vele 16e eeuwsche portretten in het Friesch
Museum en in voorouderlijk bezit van Friesche
patricische families weer aan Adriaan van Cronen
burg worden toegeschreven.
Omstreeks het jaar 1600 zien wij den sterken invloed
die van Vlaanderen tot in onze provincie doordrong
ook bij deze portretkunst optreden. Merkwaardig zijn
ook de fresco schilderijen, die in 1570 in de Galileër-
kerk te Leeuwarden zijn aangebracht en die in 1938
bij de afbraak van deze kerk opnieuw werden ontdekt
en gelukkig naar het Friesch Museum konden worden
overgebracht.
Dat ook in de 16e eeuw in Friesland belangrijke
kunstwerken zijn gemaakt blijkt o.m. uit den overvloed
van fraai bewerkte grafsteenen, die in bijna elke stads
en dorpskerk bewaard zijn gebleven.
Pater Ligtenberg schreef over deze grafzerken uit
de 16e eeuw een interessant artikel in de Vrije Fries
Deel XXIII (1915) bladz. 156198 en noemt ver-
56