gevolgd werd. Het eenige stukje beeldhouwwerk, dat uit de in 1595 afgebroken kerk gered is, is het houten groepje voorstellende Jezus op last van Pilatus door krijgsknechten aan het volk vertoond, 't Is een eenvoudig stukje beeldhouwwerk uit het derde kwart van de 15e eeuw, dat zeer wel van een Leeuwarder „beeldesnider" afkomstig kan zijn. Een ander gebeeldhouwd groepje, dat ik in den Leeuwarder antiekhandel verwierf en dat volgens over levering afkomstig is uit de Pastorie van de R.K. Parochie van Wytgaard, zou ik omstreeks 1300 willen dateeren. Het is een fragment van een kruisigingsgroep en stelt Maria Magdalena voor zooals ze weeklagend aan den voet van het kruis is neergezegen. Aan de achterzijde is de plaats nog zichtbaar waar het kruis bevestigd is geweest. Maria Magdalena is in de dracht eener rijke patricische dame gekleed met een zwaar gouden ketting om den hals, voor haar staat de zalfpot. De grafheuvel stelt een rots voor met vele spleten waar uit ongedierte te voorschijn kruipt. De menschenschedel en de doodsbeenderen herinneren aan de oude over levering, dat de kruisheuvel de begraafplaats van Adam zou zijn geweest. Een paar crucifixen van hout en brons, die ik uit oud Friesch bezit verzamelde, sluiten zich hierbij aan. In het Friesch Museum en in het Princessehof zijn nog verscheidene voorwerpen van kunstnijverheid in zilver, brons, gebakken aarde, ivoor, palmhout, enz. uit dezen begintijd der renaissance. Naar verhouding van wat er eens geweest is, is er echter maar weinig 'bewaard gebleven. Ook de mooiste gebouwen van burgerlijke bouw- 55 Deze verdringing van de Gothiek door de Renaissance ging dikwijls schoorvoetend. Zoo verraden de vensterbogen van de Kanselarij te Leeuwarden uit 1571, niettegenstaande de ornamentiek van den gevel geheel renaissancistisch is, nog Gothische invloeden.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 58