gevolgd werd. Het eenige stukje beeldhouwwerk,
dat uit de in 1595 afgebroken kerk gered is, is het
houten groepje voorstellende Jezus op last van Pilatus
door krijgsknechten aan het volk vertoond, 't Is een
eenvoudig stukje beeldhouwwerk uit het derde kwart
van de 15e eeuw, dat zeer wel van een Leeuwarder
„beeldesnider" afkomstig kan zijn.
Een ander gebeeldhouwd groepje, dat ik in den
Leeuwarder antiekhandel verwierf en dat volgens over
levering afkomstig is uit de Pastorie van de R.K.
Parochie van Wytgaard, zou ik omstreeks 1300 willen
dateeren. Het is een fragment van een kruisigingsgroep
en stelt Maria Magdalena voor zooals ze weeklagend
aan den voet van het kruis is neergezegen. Aan de
achterzijde is de plaats nog zichtbaar waar het kruis
bevestigd is geweest. Maria Magdalena is in de dracht
eener rijke patricische dame gekleed met een zwaar
gouden ketting om den hals, voor haar staat de zalfpot.
De grafheuvel stelt een rots voor met vele spleten waar
uit ongedierte te voorschijn kruipt. De menschenschedel
en de doodsbeenderen herinneren aan de oude over
levering, dat de kruisheuvel de begraafplaats van
Adam zou zijn geweest. Een paar crucifixen van hout
en brons, die ik uit oud Friesch bezit verzamelde,
sluiten zich hierbij aan.
In het Friesch Museum en in het Princessehof
zijn nog verscheidene voorwerpen van kunstnijverheid
in zilver, brons, gebakken aarde, ivoor, palmhout, enz.
uit dezen begintijd der renaissance. Naar verhouding
van wat er eens geweest is, is er echter maar weinig
'bewaard gebleven.
Ook de mooiste gebouwen van burgerlijke bouw-
55
Deze verdringing van de Gothiek door de Renaissance
ging dikwijls schoorvoetend. Zoo verraden de vensterbogen
van de Kanselarij te Leeuwarden uit 1571, niettegenstaande
de ornamentiek van den gevel geheel renaissancistisch is, nog
Gothische invloeden.