schen Friesland en de Westfaalsche kloosters en kerken in deze eeuwen waren, blijkt ook uit de wandschilde ring in den Dom te Münster. Friesche afgezanten zien wij daarop tribuut brengen aan den Aartsbisschop. Een belangrijk industrie-centrum op dit gebied was ook het midden-Maas-bekken, Dinant en omgeving, naar aanleiding waarvan de bronswerken uit de 15e eeuw en later veel als „Dinanderies" worden aangeduid. Het Gothische verlichtingskoper uit de tweede helft der 15e eeuw, dat afkomstig is uit Nijeklooster, is mogelijk van Zuid-Nederlandsche makelij ofschoon het niet uitgesloten is, dat eenvoudige voorwerpen ook hier in de kloosters gegoten zijn. In het volgende hoofd stuk zien wij hoe deze brons- en geelgieterskunst sinds het laatst van de 16e eeuw ook in de Friesche steden is uitgeoefend. Voor zoover bij onze klokken is na te gaan werd deze industrie toen van uit Saksen (Halle en Neurenberg) hier overgeplant. Dat dit niet de eenige kunstnijverheidsvoorwerpen waren, die hier geïmporteerd of gemaakt werden, be wees ieen eenige jaren geleden in den Leeuwarder bo dem gevonden schaakstuk (een koning op zijn troon zetel gezeten voorstellend) uit omstreeks 1200. (afb. XXVIII 51, links). Het was uit walvischbeen gesne den. Soortgelijke stukken zijn in Skandinavië en in Engeland gevonden. Het primitieve karakter van dit stukje ambachts- of volkskunst maakt, dat men zeer goed kan aannemen, dat het door een Frieschen been- snijder is gesneden. Deze oude tak van volkskunst is tot in onzen tijd blijven leven. (afb. XXVIII, 51, rechts). Dat in Friesland van de kerkelijke kunst en kunstnij verheid uit den Romaanschen en Gothischen tijd zoo weinig bewaard is gebleven komt niet alleen door den onrustigen tijd, die de provincie in de late Middel eeuwen en in de 16e eeuw doormaakte en de vernieti- 42

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 45