HET KUNSTAMBACHT EN DE VOLKSKUNST IN FRIESLAND Als een der deelen van de Heemschut-Serie verschijnt hiermede een rijk geïllustreerd overzicht van de Kunstambachten, die in onze Noordelijke provincie, met haar eigen oude geschiedenis, hebben gebloeid. Ofschoon zooveel mogelijk getracht is dit overzicht te geven van de vroegste bescha ving tot onzen tijd, wordt het meeste licht geworpen op het belangrijkste tijdvak in de Kunstnijverheidsontwikkeling. Voor ons land, de Republiek der zeven Vereenigde provinciën,met zijn onmetelijke rijkdommen aan Koloniën, was dit de 17e eeuw, onze Gouden eeuw, de eeuw waarin ons land op bijna elk beschavingsgebied, hetzij Kunst, Nijverheid of Wetenschap, den toon wist aan te geven. De 18e eeuw was die van den nabloei, waarin van de verkregen rijkdom men werd genoten. Ook voor Friesland zijn deze eeuwen van bijzonder belang geweest. De Volkskunst, die veelal steunt op en afhankelijk is van oude overleveringen, vond in de rijke ge schiedenis van deze provincie een vrucht baren bodem. De Hindelooper kamer in het Friesch Mu seum, de Hidde Nijlandstichting te Hinde- loopen, de Workumer tegelkamer in het Friesch Museum, de 18e eeuwsche hoeren kamer nabij Stania-State, de oude zuivel- en landbouwafdeelingen in het Friesch iMuseum en op Stania, zijn er de levende [bewijzen van. Overigens bevatten de 'Leeuwarder Musea, het Friesch Museum en het Princessehof, op wier rijke collecties dit overzicht hoofdzakelijk is opgebouwd een schat van oude Ambachts- en Volkskunst.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 158