HET KUNSTAMBACHT
EN DE
VOLKSKUNST
IN FRIESLAND
Als een der deelen van de Heemschut-Serie
verschijnt hiermede een rijk geïllustreerd
overzicht van de Kunstambachten, die in
onze Noordelijke provincie, met haar eigen
oude geschiedenis, hebben gebloeid.
Ofschoon zooveel mogelijk getracht is dit
overzicht te geven van de vroegste bescha
ving tot onzen tijd, wordt het meeste licht
geworpen op het belangrijkste tijdvak in
de Kunstnijverheidsontwikkeling. Voor ons
land, de Republiek der zeven Vereenigde
provinciën,met zijn onmetelijke rijkdommen
aan Koloniën, was dit de 17e eeuw, onze
Gouden eeuw, de eeuw waarin ons land op
bijna elk beschavingsgebied, hetzij Kunst,
Nijverheid of Wetenschap, den toon wist
aan te geven. De 18e eeuw was die van den
nabloei, waarin van de verkregen rijkdom
men werd genoten.
Ook voor Friesland zijn deze eeuwen van
bijzonder belang geweest. De Volkskunst,
die veelal steunt op en afhankelijk is van
oude overleveringen, vond in de rijke ge
schiedenis van deze provincie een vrucht
baren bodem.
De Hindelooper kamer in het Friesch Mu
seum, de Hidde Nijlandstichting te Hinde-
loopen, de Workumer tegelkamer in het
Friesch Museum, de 18e eeuwsche hoeren
kamer nabij Stania-State, de oude zuivel-
en landbouwafdeelingen in het Friesch
iMuseum en op Stania, zijn er de levende
[bewijzen van. Overigens bevatten de
'Leeuwarder Musea, het Friesch Museum en
het Princessehof, op wier rijke collecties dit
overzicht hoofdzakelijk is opgebouwd een
schat van oude Ambachts- en Volkskunst.