waardoor van een Zuiderzee-cultuur gesproken kan
worden, anderzijds kan op verwantschap met Skandi-
navische huisversiering (beschilderd meubilair) gewe
zen worden.
De oude kleeding wijst op Middeleeuwsche, spe
ciaal Bourgondische, invloeden, doch is in de 18e
eeuw zoo zeer door den door de V.O.C. bevorderden
import van het gekleurde sits van de kust van Coroman-
del beheerscht, dat deze een overwegend 18e eeuwschen
indruk maakt. Ook de invloed, die de, in de 17e en 18e
eeuw stadig groeiende, import van Ghineesche en Indi
sche kunstnijverheid door de V.O.C. op de luxe in de
Republiek heeft uitgeoefend, kan moeilijk overschat
worden. Een oud Friesch interieur zonder een glazen
kast overvuld met Chineesch blauw is niet denkbaar.
Het Chineesche porselein, dat de Hindeloopers bij voor
keur bij de Amsterdamsche porseleinkooplui of direct
door bemiddeling van de V.O.C. aankochten was het
z.g.n. kraakporselein, het Chineesche product, dat onze
voorouders voor het eerst in de laatste jaren van de 16e
eeuw, in den tijd van Keizer Wan Li dus, aantroffen
in de Portugeesche caraques of kraken, die zij in de
straat van Malakka of elders in het Oosten buit
maakten.
In mijn in December 1943 verschenen handboek
over de Chineesche ceramiek, geschreven naar aan
leiding van de chronologische verzameling daarvan
in het Museum het Princessehof tè Leeuwarden, heb
ik een afzonderlijk hoofdstuk gewijd aan het in een
afzonderlijke kast opgestelde kraakporcelein.
In Dr D. F. Scheurleers verzameling matrozen
liederen „Van vechten en varen" komt in Deel I, bl.
116 een lied voor over de door den G.G. van de V.O.C.
uitgezonden tocht onder Admiraal Van der Hagen in
December 1615' naar Malakka ondernomen. Eenige
strophen daaruit laten ons zien het groote belang, dat
onze voorouders er in zagen de Spaansch-Portugeesche
105