de lijfssieraden in hunne ontwikkeling door de eeuwen heen, de geïllustreerde emblemata-literatuur, volks kinderboeken en volksprenten in Friesland naar hunne Middeleeuwsche afstamming nog steeds „heili gen" genaamd -en zooveel andere kleinigheden, die het dagelijksch leven van onze ouders en grootouders gezellig en gemoedelijk maakten vertegenwoordigd ge weest moeten zijn. Van deze „heiligen" zal, naar ik hoop, nog wel eens een afzonderlijk deeltje in de Heemschutserie worden gegeven. Van de kleederdrachten en lijfssieraden zijn in het Princessehof omvangrijke collecties aanwezig, waarbij vooral de 18e eeuw goed vertegenwoordigd is. Merk waardig hoe uit zoo'n klein onderdeel reeds direct vér strekkende conclusies "getrokken kunnen worden, want als men voor zoo'n kleederkast staat ziet men door de overwegende bont bedrukte sits reeds direct, dat men te doen heeft met de bewoners van een koloniseerend rijk, die in de gelegenheid waren zich met de produc ten, afkomstig van volken aan de andere zijde van den aardbodem te verrijken. Aan de oude Hindelooper volkskunst mag in een overzicht als dit wel eenige bijzondere aandacht wor den gewijd. Zeker van de vroege Middeleeuwen af*) heeft de Zuidwestkust van Friesland, van Stavoren tot Makkum, een eigen beschaving gehad. Van Fries land afgescheiden door een reeks thans gedeeltelijk drooggemaakte poelen en plassen en gelegen aan den zeevaartweg van Skandinavië en de Duitsche Hanze steden naar den IJssel, de Vecht, Utrecht, Holland en Vlaanderen, ontstonden hier van de Friesche afwij kende zeden, gewoonten, taal, kleederdracht en huis inrichting. Eenerzijds bestaat hier een nauw verband met zeeplaatsjes als Marken, Urk, de Zaanstreek enz., De oudste vermelding van Hindeloopen is naar aanlei ding van een schenking van land in het eind van de 8e eeuw voorkomende in de annalen van het klooster Fulda. I°4

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 107