getracht wordt zooveel mogelijk van dezen ouden volks rijkdom te bewaren en het zoo mogelijk in een pas sende omgeving op te stellen, want in de pronkkamers der echte en onechte verzamelaars doet die volkskunst het maar zeer matig. Een oude stoeltjes- of desnoods een staartstukklok tegen een modern behangetje, boven een clubje met een imitatie Perzisch kleedje op den vloer doet eenigszins denken aan een goudvisch in een ronde glazen kom. Zij hoort niet in die omgeving thuis. Hang dezelfde klok tegen een tegelwand of witten muur, boven een oude knopstoel in een gang met arduinsteenen of marmeren vloer dan is er althans een deel van de oude charme bewaard. In hun wezen zijn ambachts- en volkskunst, hoe ver want ook, toch ook weer geheel verschillend. Ambachts kunst is verwant met de officieele met een hoofdlet ter geschreven Kunst, en wordt even als deze geleid door wat er in de kunstboeken over geschreven wordt en wat de algemeene mode en smaak voorschrijven. Ze is gemakkelijk in te deelen en te dateeren naar de verschillende stijlen. Typische volkskunst wordt niet door de elkaar opdringende en verdrijvende stijlen be- heerscht maar volgt deze alleen, soms in een zeer ver wijderd verband na. Als een stijl in den smaak valt blijft ze soms eeuwen lang bewaard en gevolgd. Volks kunst houdt dan ook allerlei lang verdwenen en dikwijls geheel vergeten gewoonten, tradities, emblemen, enz. vast. Zeventiende eeuwsche muurankers hebben dik wijls nog Gothische vormen, achttiende eeuwsche koek- vormen bewaren nog Romaansche tradities, negen tiende eeuwsch meubel-schilderwerk in Hindeloopen maakt nog bij voorkeur gebruik van rococo ornamen ten enz. Volkskunst heeft naast zijn sterk traditioneel, dikwijls een individueel karakter, daar ieder van de honderd duizenden werkers en werksters, die er aan medegewerkt hebben geheel vrij van theorieën en voor schriften iets eigens in hun werk 'hebben neergelegd. 101

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 104