Aalst die ook gekend is als de beeldhouwer van den uit de Antwerpsche legende zoo vertrouwde Reus, welke elk jaar als hoofdpersonage in den „Antwerpsche Ommegang" meereed. Rubens verdiende veel geld en kon zich de weelde van een patriciërswoning veroorloven. Hij was nochtans geen uitzondering. De Gothische stijl noemde hij een stijl van barbaren", en hij wendde den blik naar Italië en bouwde zich een huis als een palazza. Ook hierin was hij geen uitzondering. Ook andere schilders hebben patriciërshuizen ge bouwd, en geen enkel vertoonde daarbij een voor liefde voor de sobere lijn, voor de innige bezonken heid van de gothiek. De meesten bouwden zich integendeel woningen uitbundig van lijn en van versiering. Het kwam overigens met hun geaard heid overeen, want niet allen waren als Rubens vastgeankerde burgers die, omringd door vrouw en kinderen, in een huiselijk milieu de fortuin na streefden, en, deze fortuin eenmaal veroverd, wis ten te behouden. Sommigen wonnen met hun werk wel een fortuin maar verloren het dan weer omdat het leven zoo vol verlokkenissen is. Van hun wo ningen is weinig overgebleven. Wel vindt men hier en daar nog op een huisgevel een gedenkplaat, vermeldend dat men zich hier voor de woning van een met naam genoemde schilder bevindt, doch de ze gedenkplaten deelen leugens mede. De huizen werden afgebroken en, wilde de gedenksteen de waarheid trouw zijn, dan diende hij te vermelden, niet dat de genoemde schilder daar woonde, ge boren werd of stierf, maar wel dat daar eenmaal het huis stond waar dit alles gebeurde. Ongerept gebleven is het huis van Ommeganck 70

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 87