strengelen van oude straatjes, van reeksen oude trapgevels. Van op zijn hoogte schouwt men om laag naar de Scheldekaai door een straatje dat u over uitgesleten steenen trappen naar de „Poesje" leidt, het oudste Antwerpsch volkstheater waar de kunst gediend wordt met poppen, in een onder- grondschen kelder. Onder het Vleeschhuis stroomde oudtijds de om heiningsgracht van de burcht en thans nog, nu de ze gracht gedempt is, spookt daar onder het mo nument een donkere, gewelfde doorgang die te rugvoert naar de sombere romantiek van de mid deleeuwen. Niet alleen het Vleeschhuis teekent de macht van de ambachten. Wij vinden hun beteekenis ook nog in tal van gebouwen rond Vleeschhuis en Markt en in de eerste plaats in de gevels van de Gilde- kamersstraat, met deze van „het Schippershuis" en „De Halve Maan" vooraan, beide scheppingen van den in 1529 in Nederland geboren architect schilder Hans Vredeman de Vries. Uit deze perio de dagteekenen ook de drie verdiepingen hooge gotische gildehuizen aan de Markt van den „Ouden Voetboog" en „De Mouw". De volgende eeuw voegden zich daarbij aan den overkant de prachtige Renaissance-gevels van de „Gulden Ba lans" en „Rottenborg", het eerste zetel van de la- kenbereiders, het tweede van de schrijnwerkers. De ambachten en gilden hebben er hun schoonste dagen doorgebracht. Vanuit deze woningen straal de het scheppende leven uit, dat Antwerpen be giftigde met de kunstigste voortbrengselen van den handenarbeid van haar vaklieden, de woningen van de rijken die verfijnde, kunstvolle interieurs 65 Antwerpen 5

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 80