boompjes en omsloten door een hek. Het verdween bij de beeldstormerij. Aldus wordt de oorsprong van de kathedraal en van haar Heilige Maagd door den volksmond ver klaard. Historisch juist is dat in 1124 de Kanun niken van St Michiels het Kapittel naar de kapel van O.L. Vrouw op 't Staaksken overbrachten, waarna dan geruimen tijd nadien met den bouw van de kathedraal begonnen is. Terecht wordt deze kerk die den stempel draagt van de gothiek van het derde tijdvak beschouwd als een van de grootste en schoonste tempels door de gothiek voortgebracht. Het inwendige van de kerk geeft een buitengewoon gevoel van ruimte en, in tegenstelling met de „vlammende" versiering van den buitenbouw is alles er sobere, statige lijn van een opmerkelijke zuiverheid en majesteit. De kerk werd menigmaal geplunderd (tijdens de beeldstormerij en onder de Franschen) zoodat zij van tal van kunstwerken beroofd werd. Toch bezit zij o.m. nog enkele groote doeken van Rubens: de „Kruisafneming", de „Verrijzenis" en de „Kruis- oprichting", benevens merkwaardige grafmonu menten (o.m. dit van Plantin) in de reeks kapel len van de oude ambachten in den Ommegang achter het hoogaltaar. Rond de kerk strekte zich oudtijds haar reusachtig kerkhof uit dat benevens de Handschoenmarkt en de St Pietersstraat geheel de tegenwoordige Groenplaats en zelfs de Schoenmarkt omvatte en onder Jozef II werd afgeschaft. Men had dus een vrije blik op het kerkschip, maar los van alle be bouwing heeft de kerk nooit gestaan. Steeds waren er huisjes tegen aangebouwd, tot zelfs aan de bei- 41

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 50