DE STRATEN Bekijken wij de oude stadsplannen, dan bemerken wij dat van meetaf alle hoofdstraten uitstralen van de Schelde of de Werf naar de verschillende stadspoorten. Zulks is reeds het geval van de eerste stadsvergrootingen af, en zal zoo blijven bij de achtereenvolgende gebiedsuitbreidingen. Een plan van 1678 vertoont ons de stad binnen den Spaanschen vestinggordel, de volgroeide stad dus zooals zij eeuwen lang nu zal blijven. Steeds is de verbinding Werf met de stadspoorten het lei dende motief, de overheerschende urbanistische gedachte. De stad blijft doorsneden met de groote verbindingsaders van de Schelde naar de stads poorten. Geleidelijk worden deze onderling verbonden met tal van kleinere straten en op den duur ontstaat dan een aaneengesloten stratennet. Zulks gebeurde met min of meer lange tusschen- poozen, naargelang een nieuw stadskwartier ont stond en tot ontplooiing kwam. De aanleg van nieuwe stadswijken was doorgaans het gevolg van particulier initiatief, van den exploitatiegeest van financiers die zich voor de gelegenheid tot steden bouwers ontpopten, andermaal door de Magistraat. Bijzonder vermaard heeft zich de 16e eeuwsche stedebouwer Gilbert Van Schoonbeke gemaakt die tal van nieuwe wijken ontworpen heeft (Stads waag, Schuttershoven, Vrijdagmarkt, Gasthuis beemden, enz.), en die werkelijk een goed stuk van het aangezicht van zijn stad revolutioneerde. Had hij reeds aan de Stadswaag, benevens tal van stra- 27

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 32