Zij mogen beschouwd worden als tragische com posities, hoogtepunten in de godsdienstvereering vertolkt in de scheppende taal van het beeld. Bij zonder impressionant is deze aan den Bloedberg, doch de indrukwekkendste Calvarieberg verrijst bezijden de kerkingang aan de Zwartzusterstraat van de St Pauluskerk, op een stemmig binnen- pleintje omlijst door oude trapgeveitjes. Het is als een hallucinatie die hier vorm heeft ge kregen in de schepping van een macht van steenen figuren uit het drama der Passie en uit het Oude en Nieuwe Testament. Pelgrims en treurende en gelen boorden met hun hooge gestalten den Berg af die steeds hooger opwaarts stijgt tegen het kerk schip, naar rotsachtige kapellen voert, en pas een einde neemt bovenaan den kerkmuur in de open straling van een visionaire compositie: de gekrui sigde Christus omringd van Maria en Johannes. Alleenstaande gekruisigde Christusbeelden trof men destijds aan op enkele bruggen over de ruien. Er stond o.m. zulk een levensgroot beeld op de brugleuning van de Falconrui, tegenover het Fal- conplein. Bij de overwelving van de rui werd het naar de St Pauluskerk overgebracht. Een ander Christusbeeld was opgesteld op het voorpleintje van het oude Capucienenkerkje aan de Paarden markt, en aan den ingang van het Steen staat nog immer de groote Christus aan wiens voet de gevan genen kwamen bidden vooraleer zij terechtgesteld werden. De Christus aan het Capucienenkerkje was tot aan de slooping van dit kerkje het bede oord van tallooze vrouwen uit de volksklas die er, gehuld in hun zwarten kapmantel, geknield op de banken voor het Kruis, devotelijk bidden kwamen. 102

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 127