de eerste logger van stapel van de scheepswerf 's Lands Welvaren, de eerste van het nieuwe soort schepen, dat de oude hoekers zou verdringen. In hetzelfde jaar werd op dezelfde werf de laatste hoeker gebouwd. Twintig jaren later, in 1886, zou deze, Vlaardings Leven, VI. 1, zijn laatste reis doen. Hiermede verdwenen de hoekersde loggers hadden hun plaatsen ingenomen. Ook was de koopvaardij niet zonder belang; in 1868 bestond de koopvaardijvloot uit 28 schepen, die voeren op Portugal en de landen om de Middellandsche en Oostzee. Uit Portugal brachten zij zout aan, benoodigd voor de visscherij, uit de Middellandschezeelanden voeren zij wijnen, kurk en zuidvruchten, uit de Oostzeelanden graan en teer aan. Door dat de stoomvaart de zeilschepen verdrong is de koopvaardij langzamerhand achter uit gegaan en ten slotte geheel verdwenen. Als gevolg van den beteren gang van zaken, die zich meer en meer ontplooide, waardoor Vlaar- dingen een eerste plaats op het gebied der haring- visscherij begon in te nemen, ontwikkelden zich ook andere bedrijven. Met den vooruitgang der techniek verdwenen de gemoedelijke bedrijfjes werkten de droge kuipers niet vóór hun huizen aan het blok en moesten deze plaats maken voor groote bedrijven; de handkuiperijen verdwenen en werden vervangen door stoomkuiperijen, die tevens kisten fabriceeren; de haring werd niet meer „op de kant" (van de haven) verwerkt, doch in pakhuizen en werkplaatsen, waar ze wordt gesor teerd en ter verzending gereedgemaakt. Tegen het einde der vorige eeuw begon de industrie belangstelling te toonen voor Vlaardingen. Dicht bij zee gelegen aan groot open vaarwater en nabij de groote handelsstad Rotterdam, was dit zeer aantrekkelijk voor de vestiging van tal van bedrij- 83

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 91