nisz., als „ingenieur der Staten Graeffelycksheyts van Hollandt" aan wien de vernieuwing der ves tingwerken van vele steden was opgedragen. Ze bevatte 20 steenen wachttorens en 6 poorten, later kwamen er nog 5 bij. Aanvankelijk waren er twee grachten naast elkaar, maar die zijn geleidelijk tot één verbreed. Bijna vier eeuwen lang is dit het uitwendig stads beeld gebleven. Slechts langs de beide kanten van de tot haven verbreede gekanaliseerde Eem, de Kleine- en Groote Koppel, zijn in de 18e eeuw nog wat grootere huizen gesticht. Buiten de mu ren waren slechts wat boerderijen, tabaksschuren en enkele ververijen van een toen niet onbelang rijke textielnijverheid. Karakteristiek is dat in 1828, toen het begraven in de St Joriskerk ver boden werd, de nieuwe begraafplaats binnen de gracht (thans Plantsoen West) aangelegd werd. De foto is uit de poort van die begraafplaats ge nomen. Afb. 5. In de 19e eeuw werden slechts enkele straten zon der eenige architectonische waarde gebouwd. Eerst toen om 1900 het nieuwe station gesticht werd, was de tijd voor den grandiozen uitleg on zer stad aangebroken. 40

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 53