ge „Verkeer", dat elders zoo menige stadsgracht dempte, of oude, toen leelijk gevonden „sta in den wegs" opruimde, hier minder nadrukkelijk zijn eischen gesteld. Wel is ook hier veel moois door verwaarloozing en wanbegrip te niet gegaan en het was een dubbeltje op zijn kant, toen omstreeks 1923 de Gemeenteraad besloot, de Middeleeuw- sche Kampbinnenpoort, als hinderlijk voor het verkeer, af te breken. De Langestraat, als win kelstraat helaas toch al zoo geschonden, zou dan zooiets als een uitgeholde komkommer zijn ge worden! Gedeputeerden waren wijzer en hebben dit raadsbesluit geschorst, waarna het vernietigd werd door de Kroon. De poort werd niet afge broken, integendeel gerestaureerd en ze geeft nu aan dit stadsgedeelte iets van de oude intimiteit terug. De vele melk- en andere vrachttransporten vinden dit maar matig en rammen de oude poort van tijd tot tijd: de uitgestooten stukken steen de- monstreeren alleen, dat dergelijke plompe vehi- cles voor doorgaand verkeer, niet in het stads centrum thuisbehooren. Door de geringe uitbreiding in den gevaarlijken tijd is de leelijke ring om de binnenstad gelukkig dun gebleven. De groote uitbreiding zette pas circa 1912 in. De moderne plattegrond der stad (zie achter in het boek) laat dit wel duidelijk zien. Dadelijk valt het Centrum op, de door twee grachtengordels in gesloten Middeleeuwsche binnenstad, het heeft on- 10

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 15