gespeeld; het is b.v. de vraag of de bovenkant met pinakels ooit bestaan heeft. Maar dit daargela ten: Ieder zal toegeven, dat dit oxaal een toon beeld is van gratie en robuustheid, van uitbundig heid en bezonkenheid, een gaaf specimen van de flamboyant Gothiek, welks gelijke in ons land nergens gevonden wordt en men in het buitenland nauwelijks zal vinden. Een evenknie vindt het in het beroemde oxaal in de kerk van Brou en Bresse in Savoye, welk mau soleum Margaretha van Oostenrijk, de tante van den lateren Karei V, in de eerste jaren der 16e eeuw voor haar overleden echtgenoot Philibert van Savoye en voor haar zelve heeft gesticht.1 Margaretha had haar residentie in Mechelen en vond de kunstenaars, die haar opdrachten uit voerden in de Vlaamsche school. Wij geven ter illustratie een afbeelding van het oxaal te Brou en men ziet hoe dit en het Amersfoortsche uit een en denzelfden geest zijn. Afb. 34. Op gevaar af te chauvinistisch te schijnen, vinden wij het onze nog het mooiste, het is strenger, de zwier is er meer in toom gehouden en de verdeeling in vijf bogen is teeder. Eenige detail foto's laten u zien hoe wonderfijn en goed geconserveerd het Amersfoortsche beeld houwwerk is. De beeldhouwers uit die dagen stonden blijkbaar voor niets! Hoe soepel de stijl 0 Men zie hiervoor „Margaretha van Oostenrijk" door Dr Jane de long. 83

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 114