gespeeld; het is b.v. de vraag of de bovenkant met
pinakels ooit bestaan heeft. Maar dit daargela
ten: Ieder zal toegeven, dat dit oxaal een toon
beeld is van gratie en robuustheid, van uitbundig
heid en bezonkenheid, een gaaf specimen van de
flamboyant Gothiek, welks gelijke in ons land
nergens gevonden wordt en men in het buitenland
nauwelijks zal vinden.
Een evenknie vindt het in het beroemde oxaal in
de kerk van Brou en Bresse in Savoye, welk mau
soleum Margaretha van Oostenrijk, de tante van
den lateren Karei V, in de eerste jaren der 16e
eeuw voor haar overleden echtgenoot Philibert
van Savoye en voor haar zelve heeft gesticht.1
Margaretha had haar residentie in Mechelen en
vond de kunstenaars, die haar opdrachten uit
voerden in de Vlaamsche school. Wij geven ter
illustratie een afbeelding van het oxaal te Brou
en men ziet hoe dit en het Amersfoortsche uit een
en denzelfden geest zijn. Afb. 34. Op gevaar af te
chauvinistisch te schijnen, vinden wij het onze nog
het mooiste, het is strenger, de zwier is er meer in
toom gehouden en de verdeeling in vijf bogen is
teeder.
Eenige detail foto's laten u zien hoe wonderfijn
en goed geconserveerd het Amersfoortsche beeld
houwwerk is. De beeldhouwers uit die dagen
stonden blijkbaar voor niets! Hoe soepel de stijl
0 Men zie hiervoor „Margaretha van Oostenrijk" door
Dr Jane de long.
83