Het blijkt, dat Sinte Barbara ook door de Bergen- sche pottenbakkers als patrones werd vereerd. Haar feestdag is natuurlijk een rustdag voor de potters en den dag daarvoor mag de meester in het algemeen niets ondernemen, waardoor hij ge dwongen zou zijn, op Sinte Berbeelen dag te wer ken. Maar, bepaalt een der artikelen, wanneer hij werk heeft staan, dat noodig gebakken moet wor den, dan mag hij bakken, looden (van loodglazuur voorzien) en in den oven leggen op Sinte Berbeelen avond. Een meester moet natuurlijk poorter te Ber gen zijn. Stel je voor, dat wildvreemde menschen, bijvoorbeeld Hollanders, zich zoo maar in de goede stad Bergen als potmaker zouden kunnen vesti gen. Neen, het ambacht moet beschermd worden en daarom ook mag het aardewerk, dat buiten Ber gen vervaardigd is, alleen op de vrije marktdag in de stad verkocht worden. De potten van de Ber- gensche potmakers zijn goed, zeer goed zelfs en daarom behoeft een poorter van de goede stad Bergen op Zoom eigenlijk geen andere, vreemde waar te gebruiken. Een Bergensche koopman is aan zijn stad verplicht, het afzetgebied van de pot makers uit zijn vaderstad steeds te vergrooten. Die bepaling in de keur, dat zoo'n koopman buiten Bergen alleen maar producten uit de eigen stad mag verkoopen, is natuurlijk in feite overbodig. Maar, je kunt nooit weten, waar het goed voor is en daarom heeft de wijze magistraat deze bepaling toch maar in de keur laten opnemen. Het welzijn van het gilde eischt, dat de gildebroe- ders elkaar niet in verderflijken naijver het leven zuur maken. Geen oneerlijke concurrentie, en daarom mag ieder slechts werken zoolang het licht 64

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 62