ten van Siegburg, in veel mindere mate ook van Keulen en Krefeld, die ons geheele land overstroo- men. Waarschijnlijk speelt ook Raeren in dezen tijd al een zeer belangrijke rol. In de zestiende eeuw vormen de rijk versierde steenen kannen van de werkplaatsen uit Keulen, Siegburg en Raeren de trots van iedere huisvrouw. Afb. 21 en 22 geven stukken uit Raeren en Keulen weer. Het Siegburg- sche goed is in de zestiende eeuw meestal nog grijswit, bedekt met een vleugje zoutglazuur. Be kend zijn de hooge, een weinig kegelvormige Sieg- burger Snellen, met groote, rijk uitgevoerde reliefs versierd. Raeren leverde in de tweede helft der zestiende eeuw de kruiken, die als „boerendansen" en „Suzannakruiken" bekend staan. Om den buik loopt een band met een opgebracht relief, dat de historie van Susanna weergeeft, dan wel diverse scènes met dansende en vechtende boeren. Het on derschrift luidt meestal: „Gerhardt du musz dap per blasen, da dansen die bauren als waren sie rasen". Deze reliefs zijn in afzonderlijke vormen vervaardigd en na het eerste drogen van de pas gedraaide kruik met een dunne kleipap op de kruik geplakt. Het klinkt bijna modern: de bewijzen zijn voorhanden, dat adellijke families, rijke kooplieden en stedelijke regeeringen in de genoemde centra van steenwerkfabricage kruiken en bekers bestel den, waarop hun wapen in relief was aangebracht. Wanneer Siegburg in 1632 tijdens den Dertig jarigen oorlog door de Zweden ingenomen en ver brand wordt, verlaten de meeste pottenbakkers de plaats en zetten zich in de dorpen van het Wes- terwald neer. Het betrekkelijk kleine gebied, dat deze dorpen omvat, kreeg in den volksmond den 55

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 53