er op geschilderd. Vlak daarbij een oor van rood aardewerk en kijk, weer zoo'n bruine harde scherf. Precies als het stuk met de letters thuis. Er zat nog wat klei op, maar toen hij het schoon wreef, voelde hij het al: ook hier moest wat op staan. Wel zeker, weer figuurtjes en letters. N DANSEN DIE BAUlas hij na eenig turen. Thuis vergeleek hij zijn nieuwe vondsten dadelijk met de oude en verheugde zich: de harde bruine scherven pasten vrijwel aan elkaar. Z DAPPER BLASEN DAN DANSEN DIE BAU. Verder kon hij niet komen. De figuurtjes stelden dansende boeren en boerinnen voor, heel ouderwets gekleed. En, omdat er geen vrouw in huis was en hij er toch ook niets beters op wist, zocht de oude boer wat as f altspij kers uit den ouden roestigen spijkerbak bij elkaar en nagelde de stuk ken aan den houten wand van zijn kamer. Met de buren sprak hij er over; na lange, traag verloopende gesprekken, kwamen zij tot de slot som, dat de zool van dien ouden dijk in zijn land indertijd aangelegd moest zijn met afval uit de groote stad. De oude boer, die moederziel alleen op zijn scha mel boerderijtje woonde, vond nu nog wel eens meer tijd, in de zool van den verdwenen dijk te gaan wroeten. Zijn verzameling scherven groeide gestadig en de wand van zijn kamer ging op den duur schuil onder de vastgenagelde scherven. Soms vond hij kruikjes of kannen, waar nu niet zoo veel aan ontbrak en een enkele maal een gaaf stukje aardewerk. Wanneer hij op lange winteravonden zijn sigarenkistjes onder de bedstee vandaan haal de en zijn verzameling voeten, buiken, ooren en 15

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 13