elkaar is al te veel; 3 is wel het „artistieke" maximum, één in het midden, aanziend, en de beide andere toegewend met hunne helmteekens in dezelfde richting, eveneens uit een oogpunt van courtoisie. De linten of arabesken, waarop de schildhouders staan, moeten goed van model zijn, de woorden er op duidelijk leesbaar en goed verdeeld. De verhouding van helm en helmteeken tot het schild moet ongeveer dezelfde zijn. Dit geldt eveneens voor de zegels, die een reliëfbeeld geven alsook voor de stempels. Het omschrift of de legende moet gesneden zijn in letters, die bij den stijl van het wapen passen. Het duidelijkst zijn de Romeinsche hoofdletters. Gothische hoofdletters zijn ook heel goed te lezen, de kleine echter moeilijk. De aangebrachte kleuren moeten niet te hard zijn, doch zacht. Harde tinten bederven het geheel. Dus geen kanariegeel of karmijnrood of pruisisch blauw, noch donkergroen en zeker geen pikzwart, doch voor alles lichtere tinten. Ook de in hout gesneden wapens op rouwkassen en -borden moeten aan genoemde eischen voldoen, evenals die op grafzerken en monumenten alsook de wapens van gebrandschilderd glas, die thans weder in de mode komen. Helaas komen er nog tal van wapens voor, die heelemaal niet aan die eischen voldoen! Reclame Voor reclame worden in advertenties nog al eens wapens gebruikt, ook op prentkaarten, reisboekjes, uithangborden. De meeningen, of dit wel geoorloofd is, loopen nogal uiteen. Er komen zoowel stedewapens als familiewapens op voor, maar vooral ook geheel foutieve wapens van het Rijk. Treurig maar waar! 76

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 74