kanten, met Prof. Hupp aan het hoofd, is hij in tal van brochures bestreden. Zijn ,Handbuch der Heroldskunst' in vier dikke deelen is vrij goed geïllu streerd met gekleurde steendrukwapens, maar hij heeft eigenlijk tal van wapenboeken genomen, voor namelijk Sibmachter, en daaruit wapens gekozen, die op runen gelijken en dus feitelijk de zaak om gekeerd. Een handboek is het door zijn formaat alzoo niet, evenmin wat den inhoud betreft. Jeruzalemridders c.q. Heilige Landsridders Na de kruistochten voelden zich nog velen naar het Heilige Land getrokken en deden dan een boetereis of pelgrimstocht evenals de Mohamme danen naar Mekka togen en nog steeds doen om Hadji te worden. Soms werden zij ook voor straf er toe gedwongen. Als bewijs dat zij geweest waren in het Heilige Land en speciaal in Jeruzalem, dus hun pelgrims tocht goed hadden volbracht, heetten zij Ridders van Jeruzalem, Jeruzalem Heer of Godsridder, later ook Heilige Graf Ridder. Als kenteeken voerden zij dan in of bij hun wapen het Jeruzalem- kruis, een krukkenkruis, vergezeld van 4 kleine kruisjes goud op zilver, dus heraldisch onjuist, maar zoo was het toch. Ook werd er door de Heilige Graf Ridders op het schild of ernaast een St Catharinarad geteekend, waarvan een spaak met bijbehoorend stuk velg ontbreekt, terwijl op die plaats een degen met de punt in den naaf is gestoken, ook wel vermeerderd met de gekruiste palmtakken (Jeruzalemtakken vermeldt een werkje uit 1683) (zie afb. 46). Dit embleem wordt b.v. gevoerd door Du Fay, de Mauregnault, Delmon Vitellius, e.a. Op de Beestenmarkt te 's-Gravenhage vindt men op den gevelsteen van 120

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 118