DE PENNINGKUNST IN NEDERLAND INLEIDING _/V an een bespreking van de penningkunst in Nederland dient tot goed begrip van zaken vooraf te gaan een definitie van den penning in tegenstelling tot de munt. Een penning is een metalen muntachtig gedenk- of sierstuk zonder wet telijke betaalkracht. Dit laatste vormt het essentieele ver schil met de munt, welke steeds een zekere waarde ver tegenwoordigt. Hieruit volgt, dat een munt, geslagen ter gelegenheid van een bepaalde gebeurtenis, desondanks een munt blijft en nooit een penning wordt. Dat munt en penning na aan elkaar verwant zijn, duidt, behalve de vorm, de naam reeds aan. Het Nederlandsche woord penning toch wijst eerder op een geldstuk (Pfennig, Penny), dan uitsluitend op een herinnerings- of siervoor werp. Evenzoo het Fransche woord médaille, dat afgeleid is van het Italiaansche medaglia (oud-Fransch maille), hetgeen zijn oorsprong heeft in het Latijnsche medalia, een klein muntstuk ter waarde van ongeveer een obool. In derdaad is dan ook de penning uit de vele eeuwen oudere munt ontstaan. Kenden de Romeinen in het medaillon reeds een soort pen ning immers het medaillon, grooter en fraaier dan de munt, was geen wettelijk betaalmiddel toch zijn de eerste werkelijke penningen pas ontstaan in het tijdperk der vroege renaissance, nl. in 1439, toen de Veroneesche schil der Antonio Pisano zijn prachtigen penning goot ter eere van Keizer Johannes VIII Paleologus, gevolgd door een serie van stuk voor stuk belangrijke werken. Het voor beeld door hem en zijn vele Italiaansche navolgers ge geven, vond weerklank in Duitschland, Frankrijk en de Nederlanden, waar tot op den huidigen dag een onafgebro ken reeks dezer kleine kunstwerken het licht zag. In hoofdstuk I zal worden nagegaan, hoe de penningen worden vervaardigd. Daarna worden de penningen zelf 7

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 5