Ghelijck de Maen niet vast kan staen Maer wast en rast om af te ghaen, Soo oock als roock 't Geluck beneden Niet blijft maer drijft in allen Steeden. Dirck Strycker heeft met den burijn enkele plaquetten ge maakt, waarvan een drietal de bruiloft te Cana voorstelt. Op het grootste exemplaar (diam. 65 mm.), technisch knap, maar te overvuld, zit een deel der bruiloftsgasten in een groote, van achteren door een portiek met zuilen afge sloten ruimte aan een vierkante tafel, Christus en Maria in het midden. Rechts vult een knecht één der kruiken. Een groote menigte staat om de tafel geschaard. Op een ver hooging rechts spelen muzikanten (afb. 108). De beide an dere zijn slechts 23 mm. groot en daardoor minder figuren- rijk. Een vierde plaquette van zijn hand, als hanger gemonteerd, stelt Susanna voor, aan den rand van een bassin gezeten, waarin water wordt gespoten uit een fontein in den vorm van een mannenhoofd, waarop een kindje zit. De beide grijsaards staan aan weerskanten van haar. Links een huisje, waarin een vrouw. De voorstelling is ontleend aan den bekenden ornament-graveur J. Th. de Brij. Een vijfde, zeer licht gegraveerd exemplaar uit het pen ningkabinet te 's Gravenhage. vertoont een visscher in een landschap. Ook hierbij zal waarschijnlijk een prent tot voorbeeld hebben gestrekt. Een mooi gegraveerde, religieuze penning van een onbe kend, waarschijnlijk Friesch kunstenaar bevindt zich in het Rijksmuseum te Amsterdam. De eene zijde stelt voor de voetwassching, de andere de verloochening van Chris tus, beide naar prenten van Jacques Callot. Van denzelfden meester zijn verscheidene gegraveerde huwelijkspennin gen bekend. De Amsterdamsche zilversmid Abraham van den Hecken heeft in het begin der 17e eeuw een plaquette gegraveerd met een voorstelling van het laatste avondmaal, ontleend aan een prent uit de Passie-suite, door de Gheyn en zijn 104

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 102