Op de gewelfsvlakken van de koorsluiting, recht en hoog boven het hoofdaltaar prijkte eens en prijkt thans weer de door den Alkmaarder Comelis Buys, waarschijnlijk in samenwerking met zijn broeder Jacob Comelisz. van Oostzanen, geschilderde voor stelling van het Laatste Oordeel, een kunstwerk nog geheel in middeleeuwsche opvatting uitgevoerd. De negen velden, waarop het is geschilderd, worden ge scheiden door gewelfsribben, welke samenkomen bij een stralend rozet, waarop een prachtige Christuskop is afgebeeld. De in het schip verzamelde geloovigen zullen vaak onwillekeurig hun blikken hebben omhoog gericht naar het aangrijpend tafereel, dat vorm en leven gaf aan wat vaag in hun verbeelding zweefde bij het Dies irae, dies illa Dit werk van Comelis Buys en zijn broeder is niet grootsch en geweldig, geen allerhoogste kunst ais van den schilder der Sixtijnsche kapel. Hier spreekt nog geen renaissance of barok, het is en blijft goed deels middeleeuwsch. Overzichtelijke groepeering der naast elkaar geplaatste personen, geen wild door elkander warrelen der verdoemden noch een in dichte en lichtende werveling opstijgen der zaligen. We zien o.a. hoe een paar afzichtelijke duivelgedroch- ten, die herinneren aan de vreeselijke verbeeldingen van Jeroen Bosch en de groteske waterspuwers der Gothische kathedralen, enkele in doffe wanhoop slechts zwak tegenstrevende rampzaligen meetrekken naar een primitief ingerichte hel en aan de andere zijde hoe eenige engelen een paar gelukzaligen, die in stille verrukking hun gevouwen handen houden opgeheven, omhoogvoeren voor den troon van God den-Vader. De in het centrum afgebeelde Christus heeft geen herculische gestalte als van een Griek- schen God, die als in verheven verontwaardiging opgerezen met één machtig en geweldig gebaar de uitverkorenen omhoogtrekt en de verdoemden in 28

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 29