Tusschen de Vischmarkt, die werd gehouden op
de overwelfde sluis, waardoor het water van Damrak
en Rokin gemeenschap hield, en de Waag, toenmalig
middelpunt van den Dam, stond de dubbele rij van
koekkramen. Daarlangs golfde de stroom van poorters
en poorteressen, die er hun korfjes vulden met „Sinter
Claescoeck, amandelbroot, honinctaert en masse-
peyn"langs de huizen stonden de kruiwagens op
gesteld, waar de kleine man de „slickerdemickjes"
voor zijn kroost kocht. In de tweede helft van de
17e eeuw hield de toeloop van kijkers en koopers aan
tot middernacht, zoodat „Myn Heeren van den Ge
rechte" wegens de daaruit voortspruitende „disordren,
confusiën en ongeregeldheden" gelastten, dat de
markt met het luiden van de poortklok moest eindi
gen. Doch dit verbod haalde weinig uitde Sint-
Nicolaasmarkt heeft te Amsterdam stand gehouden
tot 1836, toen zij plaats moest maken voor een houten
hulpbeurs op den Dam.
Nog wordt op een enkele plaats van ons land
Sinterklaasmarkt gehouden, o.a. te Ommen, op den
Dinsdag die het dichtst 'is gelegen bij 5 Dec. Dan
verkoopt men een speciaal Sinterklaasgebak, de „zute
plassies".
Evenmin slaagde de overheid met de verbodsbe
palingen welke zij, op aansporing der Calvinistische
predikanten tegen het Sint-Nicolaasgebak als „Pause-
lyke superstitie" uitvaardigde. Want, zooals het toen
heette, „dat gebruik van der Pausgezinden kinderen
was veel te genoeglyk om daarvan geen navolgers te
blijven", zoodat de bakkers rustig zijn doorgegaan
met het bakken van poppen, naar den bisschop of
speculator speculaas genoemd. Deze stoelen mogelijk
op het oude gebruik dat de heidensche Germanen
hun goden in brood afbeeldden en deze broodvormen
offerden. Ook de diervormen van de speculaas, de
ioo