twee torens in wier gestalten men de Romeinsche cam-
panila kon kerkennen. En met dezen bouw vangt eigenlijk
de voornaamste historieperiode van de regale abdij aan,
een tijdvak van zeshonderd jaren. Zes eeuwen konden de
monniken bier hun werkzaamheid ontplooien en volharden
in een tweeledige activiteit, n.m. een geestelijke en een
stoffelijke. Dat er in Egmond vooral cultureele arbeid
verricht is, staat vast. Overal en steeds wordt naar hun
boekerij verwezen, omdat hier de eerste boekenverzame
ling van Holland gevonden werd! Wij bedoelen met Holland
natuurlijk het toenmalige Graafschap. Het sticht Utrecht
bezat reeds eerder een kloosterschool door Sint Willibrordus
geopend, en daar werd dus reeds gelezen en gestudeerd
éér Egmond oprees. Er is in Egmond geschilderd, boek-
verlucht, gebeeldhouwd en vanzelfsprekend gemusiceerd:
gezongen, orgel gespeeld, etc.
Jammer, dat ons zoo bitter weinig bewaard is gebleven!
Hoeveel is er wel, evenals van het overige middeleeuwsch
schoon, ook van Egmond verloren gegaan. Waar is het
gebleven al dit rijke bezit van ons eigen erf, dat we nu toch
zoo gaarne zouden willen bewaren en behoeden. Bij ons
weten rest ons van het oude Egmond niet meer dan een
paar boeken, waaronder het bekende Evangeliarium, be
waard in de Koninklijke bibliotheek in den Haag, een
versierde steen, welke zich eens boven de toegangspoort
der abdijkerk bevond, en nu in het Amsterdamsche Rijks
museum te zien is. Voorts nog een gouden altaarkruis dat
de abdij toebehoord heeft, maar waarvan niet vaststaat
dat het daar vervaardigd werd: een geschenk van Egbert
van Trier. Thans maakt het deel uit van den kerkschat
van Sint Goedele te Brussel. Voorwaar, een kleine nalaten
schap van zulk een vermaard sticht.
En nu komen we tot de beweegreden van deze korte be
spreking: Hoe zag die regale abdij er uit? Wat was dat
voor 'n gebouw? In welken trant waren die kloosterpanden
opgetrokken? Mocht men de kerk een imposanten tempel
noemen, of was het een bedehuis dat vooral door soberheid
17