brug is ingewikkelder, doch deze behandel ik verderop bij de hedendaagsche bruggen. Bélidor houdt evenmin van de basculebrug. Een kelder zegt hij is duur en moet goed waterdicht zijn; ook vriest de klap 's winters bij sterke vorst vast. Het eerste bezwaar is voor ons Hollanders onbegrijpelijk, van oudsher hebben wij in den strijd tegen het water wa terdicht werk weten te maken. Ook dat vastvriezen behoeft niet te tragisch te worden opgevat. De basculebrug had als verdedigingsbrug veel voor. Voor ons land geldt dit in de 18de eeuw niet zoo zeer. Onze wipbrug bleef voldoenzij is minder kostbaar en meer karakteristiek. Dit zullen de redenen zijn, waarom wij houten basculebruggen in ons land niet vinden. In de tweede helft der 19de eeuw, bekommerde men zich niet meer om het karakteristieke. Men deed vooruitstre vend, doch was benepen van geest, eenzijdig georiënteerd, men noemde zich degelijk. Toen de ijzeren brug kwam, werd zij als dè oplossing beschouwd, door dik en dun aan vaard en toegepast. Heel veel houten wipbruggen hebben voor haar moeten wijken. De basculebrug der 20ste eeuw toont een grooten voor uitgang en krijgt een eigen karakter. Bij behoud van het 77 Fig. 11

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 86