ter controle, doch geeft nooit een synthetisch resultaat. Hij, die de grammatica uiterst nauwkeurig kent, is daarom nog geen redenaar, schrijver of dichter. Om bij de wipbrug de lichtheid van het voorste gedeelte der balans goed te doen uitkomen, werden de uiteinden der priemen niet verbondenachter, bij de ballastkist „de broek" werden wel eens volle schoren aangebracht. Door een dergelijke afgewogen samenstel werd de juiste tegenstelling tusschen het bewegelijke karakter der balans eenerzijds en de stabiele natuur der hamei anderzijds be reikt. Bij de eerste ijzeren ophaalbruggen, welke nog niet veel grooter waren dan de oude houten, werden tusschen de priemen veel verstijvingen en daarenboven nog windver handen aangebracht, een wirwar van ijzeren staven. De vorm een halve cirkel der schoren ter versterking van het hameijuk kreeg een vermagering door dunne, gebogen ijzeren stangen, waartusschen als versiering strippen waren gebogen. De oorspronkelijke hameipoort omlijst een stadsbeeld, geeft er waarde aan, zooals een goed gekozen lijst het schilderij tot zijn recht doet komen. Het komt niet alleen op de lijst als zoodanig aan, de waarde van het geheel hangt af van de verhoudingen welke het schilderij door de lijst verkrijgt. Zoo is het ook met de hameipoort. Haar breedte was berekend op het doorlaten van één voertuig; 3 tot 4 m mat zij. Bij een hoogte van 4 tot 5 m werd een goede verhouding verkregen. Hoe is dit nu bij de hedendaagsche brug. Om te voldoen aan de eischen van het hedendaagsche verkeer wordt de brug zeer breed. Dubbel tramspoor in het midden, daar naast aan iedere zijde voldoende breedte voor een voertuig en een fietser en dan de trottoirs, brengt de geheele breedte op 20—25 m. Gaat dus de maat tusschen de hameistijlen 69

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 78