H oe is de Hollander gelukkig met de weidschheid van zijn land, met de breede uitzichten, waarover zich een grootsche koepel welft, steeds wisselend verlevendigd door wolken van velerlei stapeling door den wind in oneindig spel bewogen. Doorsneden wordt dit vlakke land door vaar ten en slooten;zij vormen een levend netwerk, dat over het land ligt gespreid. Dit is het land der bruggen en brugjes. In die vlakheid valt de vlonder, de draaivlonder, de vlakke balkbrug niet op; wel de gewelfde houten brug en die in gebroken vorm. Zouden wij ons de Zaanstreek kunnen voorstellen zonder die hooge bruggen met hun steilen op loop aan weerszijden? WIPBRUGGEN Trotscher als een vast, uitstekend punt staat de houten wip- brug in dit land. In de stad bindt de wipbrug alle elementen van het stads gezicht aaneen, vormt het kernpunt in de compositie. Zij behoort, evenals de gracht met de boomen, tot de primaire elementen der stad. Het bekende stadsgezicht te Amster dam: de brug over de Groenburgwal voor de Staalstraat is een fraai voorbeeld; evenals een brug te Hoorn. (Afb. 36). Wat maakt de groote bekoring der wipbruggen uit? Het is haar structuur, een stoere opbouw van machtig wer kende lijnen. Hoe is dit brugtype ontstaan? Wij kunnen met eenige zekerheid zeggen: het is een Hol- landsche vinding of juister gezegd, de voleindiging van haren vorm is in Holland geschied. In het eigenlijke uitvinden ligt niet de kracht van den Hollander; wel ligt hem het volmaken, tot eigen type. Wij zien dit aan het andere voorname element van ons land schapsbeeld: de molen! Iedereen denkt: dat is zeker een Hollandsche vinding! Zooals wij haar trotsch en grootsch, prachtig van kleur door haar rieten mantel, in het land- 58

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 65