32 illustre burgers had het in den loop der jaren mogen ver voeren! Het werd afgedankt, verkocht aan een stadje en maakt zich nu in bescheidenheid nog nuttig. Het pontje. Daar waar het verkeer met name het voetgangersver keer om een verbinding vraagt, doch het groote ver keer niet intensief genoeg is om de uitgaaf der kosten van een brug te billijken, is een pontje op z'n plaats. Het lijkt een eenvoudig geval. Doch hebt gij u wel waar gemaakt op hoeveel technisch inzicht het is gebaseerd? Laten wij er eens gebruik van maken. Wij stappen er op en kijken goed, hoe dat ding nu eigenlijk werkt. Wij zien een staaldraad van oever tot oever loopen, strak gespan nen; zij ligt op twee, voor en achter op de ijzeren leuning gemonteerde schijven, die als leiders dienst doen. De veerman int de luttele centen. Dan loopt hij naar den voorkant, neemt een klos hout met een handvat ter hand, legt de klos op de kabel en begint te trekken. Wat gebeurt er nu? Als wij nieuwsgierig gaan kijken, zien wij dat er in de klos een diepe gleuf is, inwendig met ijzer besla gen. Zet de veerman die gleuf op den kabel en trekt hij, dan komt de gleuf er diagonaal op te staan en klemt zich vast, des te vaster, naarmate de veerman harder trekt. Hij hangt daarbij achterover, het gewicht van zijn lichaam wordt als duwkracht op zijn voeten overgebracht; het vaar tuigje wordt voortgeduwd. Achteruitloopend, de klos tel kens lossend, achteruitzettend en weer vastklemmend, krijgt het pontje vaart. Heeft het dit eenmaal, dan blijft de veerman staan, zijn telkens kleine trekjes voldoende om vaart te houden. Nadert het pontje den overkant, dan plaatst de veerman den klos in tegenovergestelde richting en zet het gewicht van zijn lichaam tegen het handvat; de klos werkt dan als rem. Zoo handig doet hij dit, dat het pontje zonder schok aanlegt. Zit er in dit bruikbaar geheel niet een goede dosis techniek?

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 35