komen dan gedeeltelijk bloot, hetgeen het uiterlijk ver levendigt, doch zwaar maakt. Nog een andere methode is deze: vóór het gieten van het eigenlijke betonlichaam wordt eerst een dunne huid van andere specie van lichtere kleur en andere korrel gegoten. Zou er meer zorg aan de bekisting worden besteed, dan behoeft de huid van het beton niet te worden afgewerkt, of het zou zijn door deze te bestrijken met een dofblijven- de mineraalverf. De betonbrug in het type „balk"brug geeft een niet geluk kigen vorm. Haar massieve balken worden al spoedig plomp, daar zij niet als de ijzeren geleed zijn. De beton brug in het type „boogbrug" voldoet beter, daar de onder- deelen slanker van vorm zijn. Door zijn constructiewijze, welke massieve vormen geeft, naderen deze vormen de architectonische. Daarom is het te begrijpen, dat het type „boog"brug voor de betoncon structie zeer passend is, ja, zelfs omdat de constructie geringere afmetingen toelaat, de vorm der „beton"brug slanker kan zijn dan een in bak- of natuursteen. De ver houdingen worden gunstiger. Waar zij een boogbrug is, moeten de beide uiteinden van den boog tegen het uit spatten worden verbonden door een balk, welke wat bij ijzer niet het geval is onder water kan worden aange bracht, dus onzichtbaar is. Het fraaie exemplaar te Am sterdam maakt een lichten, eleganten indruk. (Afb. 86). Zooals gezegd, leiden andere constructiewijzen veelal tot plompe vormen, zooals aan enkele kleine, door den Dienst van den Rijkswaterstaat in onze groote verkeerswegen zijn gemaakt. Over de Twentekanalen maakte deze Dienst een paar fraaie, groote bruggen in beton. Zoo heb ik de hedendaagsche ijzeren, stalen en betonnen bruggen de revue laten passeeren. Bij de behandeling van dit gedeelte komt, tegen mijn zin, de beperktheid van het boekje uit. Bovendien: een uitvoeriger bespreking eischt een dieper ingaan op den technischen kant, daar hiervan 140

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 157