staat er slechts een pijler, die op zichzelf te zwak is den druk te weerstaan. Door het tweetal overspanningen aan weerszijden daarvan ook als boogbrug te ronstrueeren (boog onder zijbaan) is er tegendruk. Ook hun druk wordt op de pijlers overgebracht. Waar een druk en tegendruk op de pijlers gelijk is, behoeft de pijler minder zwaar te zijn. Het naar boven slanker worden van den pijler is geen teekenaardigheid, doch is het logische uitvloeisel van den minderen druk op het bovengedeelte, daar het slechts den druk der oplegging van de rijbaan moet op nemen. Bij de brug over de Lek te Vianen, met een spanning van 160,10 m, staat de zaak anders. Daar ontmoeten boog en rijbaan elkaar op de pijlers. De tegendruk leveren de beide balkbruggen aan weerszijden. Daarom zijn hun lig gers zwaarder geconstrueerd dan de ligger tusschen den boog. Dat beïnvloedt ook den vorm der pijlers. De boog zelf is als plaatligger geconstrueerd. Dit alles maakt de brug minder gecompliceerd. Zij is een glorierijk voorbeeld van eenheid, in waarheid een geheel van schoonheid. (Afb.81). Mag ik naast dezen reus mijn lezers onder de oogen bren gen het keurig in bamboe uitgevoerde brugje op Java (Afb. 82) en de machtige brug uit bamboe over de Tji- Taroem bij Bandoeng, beide in de Preanger Regentschap pen. De laatste heeft een spanning van 50 m. (Afb. 45). De Hefbrug. De „Hefbrug" is een type brug, die geen voorgangster in hout heeft: zij is een volstrekt hedendaagsche brug. De eerste groote brug van dit soort is ontworpen en uit gevoerd door Ir J. S. L. Waddell, den beroemden Ameri- kaanschen bruggenbouwer. Er waren wel reeds zulke brug gen ontworpen, te weten: in 1850 door den Engelschen Ir W. Mooson voor de overbrugging van den Rijn te Keu len, in 1892 door den Engelschen Ir T. L. Lamp voor de overbrugging der rivier Tees te Newport en ten slotte 133

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 150