vlak brugje, sprekend gelijkend op een Hollandsch brug je. De nuttigheid der hooge brug is ver te zoeken. Booten varen er niet rondom het eiland, bovendien dit zou hen door het lage, vlakke brugje worden belet. Waarvoor dan deze hooggebogen brug? De bouwers deden het niet alleen om der sehoone lijn wille; zij voelden en zagen dieper; zij schiepen sfeer, zelfs geestelijke sfeer. Zij wis ten, hoe het water door zijn weerspiegeling de lijn vervol maakt, een Poort des Hemels wordt. Door schijn en wezen innig in elkaar te laten smelten, ontstaat de waarachtige eenheid. Waren de Duivelsbruggen wat anders? Gedeeltelijk wel. Het zijn vroeg-Middeleeuwsche bruggen, waarvan er b.v. een te vinden is in Noord-Italië bij Lucca. (Afb. 5). Op de niet-ontwikkelde bevolking maakte het kunnen bou wen van zulk een machtige brug diepen indruk. Zij meen de, dat zulk een werk slechts met behulp van den Duivel kon worden tot stand gebracht. Naar hedendaagschen maatstaf is het een onpraktische brug, moeilijk te beloo- pen, onmogelijk te berijden. Voor het onderdoorvaren be hoefde de middenboog toch niet zoo hoog te zijn, want het riviertje is niet van het soort, dat het door scheepjes kan worden bevaren. Let echter op de ligging van bet stadje tegen de berghelling aan. Verplaatst u met uw ge voelen in den tijd toen het riatuuraanvoelen al liep het na 1250 ten einde nog bestond. Dan zult gij den maker kunnen begrijpen, wiens intuïtie hem dwong de lijn der brug in harmonie met de berghelling te brengen. Onze tijd kan dit niet meer; hij kan slechts nuchter den ken of in sentimentaliteit vervallen, de ware kunstenaar uitgesloten. Al deze voorbeelden hebben niets te maken met de natuur- bruggen. Zij getuigen van het in den mensch levend in stinct, het in den mensch levend statisch gevoel, dat in het bouwen door de ondervinding wordt ontwikkeld. De „em pirie", de proefondervindelijke ervaring kunnen wij geluk kig ook nu nog niet missen. 13

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 14