Multatuli zegt in zijn „Ideeën", dat de Natuur humoris tisch is, omdat zij „dom-natuurlijk" is. Maar wat zou hij zeggen bij het zien van bijgaand plaatje? Zou hij niet moeten bekennen; „zoo vergoeilijkt de Natuur de domheid van den mensch?" Welk een liefderijke hand heeft de Na tuur! Leelijkheid kan zij niet zien. Door regen en wind trekt zij een patina er over, dat is: brengt poëzie. En zelfs een enkele maal tooit zij den leelijken vorm, vergeestelijkt hem; sneeuwvlokken dwarrelen neer, zetten zich neer, ge ven er nieuwen vorm aan. 't Beeld wordt dan monumen taal, of grotesk. (Afb. 61). Wat de brug over de Prinsengracht werd aangedaan, was ook het lot van vele andere bruggen. Het meest is vernield in de periode 1876—1885; vooral het jaar 1883 kunnen wij met een zwarte kool aantee- kenen. In dien tijd was men te zeer bevangen door de zucht mo dern te zijn, dan dat men oog kon hebben voor de waarde der scheppingen uit de voorafgaande tijdperken. Aan die zucht is heel wat ten offer gevallenWare nu, hetgeen die tijd voortbracht van dezelfde waarde geweest, dan zouden wij ook zijn werken als historische verschijning waardee- ren en willen behouden. Doch neem b.v. de in 1883 ver nieuwde ijzeren brug over het Singel voor de Lijnbaans- steeg (Afb. 63), of het „Pastoorsbrugje" over de Keizers gracht in de Brouwersgracht. Bekruipt U bij het zien der afbeelding ook niet het verlangen haar te doen verdwij nen? Hoe steekt deze in haar schrielheid toch verwarrend werkende constructie af tegen de geslotenheid en eenvoud der bij haar aansluitende baksteenen brug over den Blauwburgwal. De ongewilde demonstratie van wat is be dorven en wat in 1914 lofwaardig is hersteld, werkt bijna belachelijk. En dan te bedenken, dat een geestige houten wipbrug de vlag heeft moeten strijken voor dit ijzeren „mirakel". Met de er vlak bij gelegen brug over het Singel over de Korsjespoortsteeg was hetzelfde gebeurd in 1883, doch de 93

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 104