Wat voor de stad het monumentale oude bouwwerk is. dat is voor het open landschap de molen. Deze schoone molen, het Nederlandsche werktuig bij uitnemendheid, heeft zwaar te lijden gehad onder de moderne techniek, die den motor bracht in plaats van den wind. Maar hij werd per slot gered door de techniek, die de maalinrich ting verbeterde, de wieken „stroomlijnde", de pomp- installatiën perfectionneerde, de draaiende deelen op stalen kogels deed bewegen en maakte dat de molen zijn eereplaats herkreeg. De jaren van gebrek aan brandstof en bezuiniging op electriciteit hielpen den molen op nieuw door hem kosteloozen wind in de zeilen te blazen. De vereenigingen en daarvan vooral de Vereeniging De Hollandsche Molen wisten veel te bereiken, vooral door te bestudeeren hoe de molen verbeterd kan worden en wat de bezwaren zijn die overwonnen moeten worden. De Bond Heemschut, die vóór het bestaan der Vereeni ging De Hollandsche Molen menigen molen redde, be perkte zich daarna tot matige bijdragen als een aan moediging bij wat de overheid en deze vereeniging deden. De molens werden gered door de technische verbetering. Nu dit vraagstuk overwonnen is, komt een nieuw pro bleem, de aesthetische verbetering, aan de orde. Het is merkwaardig gade te slaan op hoeveel verschillende wijzen men kans gezien heeft den molen of de omgeving daarvan te ontsieren met 'n leelijk woonhuis, 'n pak huis, 'n kistvormig ding voor den motor en nog meer. Het ergst is de vervanging van den molenberg door een omloopend pakhuis zonder dak en met 'n hekje erlangs. Wanneer elke wijziging aan een molen als „bouwen" beschouwd wordt, waarvoor bouwvergunning noodig is, zullen deze bouwplannen vanzelf terecht komen bij de Provinciale Schoonheidscommissie, die dan wel kans zal zien den bouwlustige op het goede pad te brengen. Dan is er de schrikbarende ontsiering door slechte kleuren verf. Het ergste daarvan is wat de roodverver 72

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 74