17e eeuw groeit een jong geslacht op te midden der
welvaart. Die jongeren gaan vaak voor practische
scholing en niet minder voor genoegen naar Frank
rijk en Italië, om terugkeerende in het vaderland
hun bed geschud te vinden. Zij volgen niet alleen
in zaken, doch ook in ambten en waardigheden hun
vaders op, zoodat na het midden der 17e eeuw in
het eerste stadhouderloos tijdperk een familieregee-
ring zich sterker begint af te teekenen. Met de ver
heffing van Willem III in 1672 komt wel is waar
een andere partij aan het hoofd, maar in wezen
bleef de zaak dezelfde. Bovendien werkte de Euro-
peesche staatkundige idee, die Willem III nastreefde
en den Negenjarigen oorlog als nasleep had, toe
spitsing der regentenmacht in de hand. Het geld
stapelde zich op en de jongere generatie wilde meer
hiervan genieten. Van ver over de grenzen waaide
het grootdoen uit Frankrijk over, om bij ons te
beklijven. Reeds onder Frederik Hendrik, zoon van
Louise de Coligny, kwam een vereering voor de
Fransche cultuur, die zich toen reeds uitte in het
kunstzinnig leven van zijn directe omgeving. Zoo
kregen hier verschillende Fransche kunstenaars op
drachten en onder hen was Simon (Jacques) de la
Vallée, die in 1634 ontwerpen maakte voor de lust
verblijven van den stadhouder. Wel vertrekt hij
reeds in 1637, maar de Fransche klassicistische
barok heeft hij zeker hier verkondigd in den kring
van Constantijn Huygens met zijn vrienden, waarin
de schilder en bouwmeester Jacob van Campen
(15951657) verkeerde.
Tenslotte noemen wij nog het feit dat na de
opheffing van het Edict van Nantes in 1685 vele
hugenoten om der wille van het geloof Frankrijk
9