ders hebben slechts in beperkte mate tot de ontwik kelden behoord. Vat men het begrip beschaving zoo ruim op, dan heeft aan het voortbrengingproces zelfs de analphabete massa deel. In het bijzonder de boeren, zal men geneigd zijn te zeggenmet hun houtsnijwerk, hun primitief schilderwerk en versieringskunst. Op de keper beschouwd is het volstrekt zoo zeker niet, of al die vormen niet een evengroot deel uit de handen van den kleinen burger, van den visscher of den zeeman kwam." Het Hindelooper eigen stelt echter ook problemen. Het is heel gewoon snijwerk aan te treffen op gebruiksvoor werpen en huisraad, terwijl veelkleurige kleederen en geschilderde kasten geen Hindelooper monopolie zijn. Een prachtig met rood geornamenteerde boerenkar in het museum van Sicilië wekt evengoed reminiscenties aan Hindeloopen als de Noorsche volkskunst, die mis schien alleen maar in felheid van kleur onderdoet voor de Hindelooper. Frappant is echter, dat ook de Sultan van Assahan bij een bezoek aan de Hindelooper kamer van het Friesch museum uit kon roepen„Colombo Met Noorwegen en Voor-Indië is voor drie vierde de afkomst van de Hindelooper volkskunst gegeven, waarbij dan Amster dam als trait d'union functionneert. Zooals bij de opsomming van het damestoilet nog zal blijken vormden de „bonten" en „sitsen" hiervan het voornaamste bestanddeel. Dr. W. J. Smit*) heeft uit eengezet, hoe de bedrukte katoenstoffen van het Guze- rate-gebied in N.W. Voor-Indië en de geschilderde doeken van Coromandel aanvankelijk slechts door de Oost-Indische Compagnie aldaar werden opgekocht om opnieuw tegen specerijen in de Indische Archipel 57 De katoendrukkerij in Nederland tot 1813, Amsterdam 1928.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 71