neerde Hercules, getuigden toch van smaak en zucht naar schooner leven, welke later meer raffinement kreeg in allerlei kostbare zilveren gebruiksvoorwerpen. Het meest misschien wel komt de overgave aan het handwerk tot uitdrukking in de vele miniatuur-voor werpen, welke de Hindelooper naar modellen uit zijn huisraad vervaardigde. Wiegen, laddertjes, „budden" (ovale houten doozen met los deksel, bedoeld als reis koffer), napjes, blaasbalgjes, stoofjes met den toover- knoop, kortom geheel het huisraad tot poppen in eigen kleederdracht werden geïmiteerd. In de lange winteravonden van een seizoen van werk loosheid zoekt en vindt de zeeman compensatie voor het gebrek aan huiselijkheid, dat hij in de zomermaan den moest ondervinden. Gewend als hij is te turen in eindelooze verten als gevolg van zijn beroep, buigt hij zich ter ontspanning gaarne over een klein stukje speel goed en kerft zijn harde hand onderweg reeds het lang door de jeugd gevraagde schoolbord of poppenwiegje. Practicus als de zeeman van nature is, uit zich dit ook in zijn gebruiksvoorwerpende donkergroene stoelen met de stroomatten zijn alle ongelijk van hoogte. Zoo ademt bij rijke verscheidenheid zonder overlading, kleurenpracht zonder prikkelend schelle combinaties de Hindelooper kamer een beate rust. Dit stadje aan zee met zijn bevolking van zeevaarders en ambachtslieden was een stapelplaats van primitieve kunstvoorwerpen en een oord vol hooge beschaving. Te Hindeloopen wordt Huizinga's vermoeden van den invloed der zee lieden op de volkskunst bevestigd, daar hij hen betrekt in den kring van cultuurproducenten. „Het spreekt vanzelf, aldus de Leidsche hoogleeraar, dat de kring der cultuurproducenten niet gelijk staat met dien der intellectueelen. Door het begrip zoo te vernauwen zou men immers niet alleen alles uitsluiten wat hoerenkunst en volksgebruiken is, maar zoodoende zou onze hoogste roem er buiten vallen, want de schil- 56

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 70