schillende soorten met prijzen der vracht o.a. „Dem- mersdeelen, Normer-, Koperwijkse, (dit is uit het houtdistrict Drammen afkomstige) Oudsoens-, Mos-, Lange Sondse Blok deelen, wagenschot en het gre nenhout. Dit va-et-vient tusschen beide steden spreekt temeer, wanneer men het vergelijkt met moderne toestanden. Wij kennen forensen-steden rondom Amsterdam en Den Haag, doch welke kleine afstanden betreft het daar niet, terwijl in de steden ondanks het goedkoope ver voermiddel de fiets de menschen gemiddeld niet meer dan 20 minuten van het terrein van hun dagelijksche activiteit verwijderd zijn. Hier betreft het dan nog altijd een zeer ongemakkelijke zeereis van uren. Wel zijn er soortgelijke gevallen bekend van verwijderde havenplaatsen met veelvuldig onderling verkeer, doch de verplaatsing geschiedt alleen, wanneer een bepaald centrum van handel tot hoogen bloei komt en zoo gaat domineeren, dat het op den duur de andere steden absorbeert. Hindeloopen echter werd niet door Am sterdam overheerscht en bleef geheel zichzelfhet Hindelooper eigen in zijn kaleidoscopische kleuren pracht, het samenhoorigheidsgevoel en gemeenschaps besef bleef. Thuishaven voor de schippers was en bleef Hindeloopen. Toch blijft onder alle opzichten Hindeloopens bloei periode een gevolg van de handelsactiviteit van de Am- sterdamsche ondernemingen. Prof. Huizinga heeft in een zijner boeken*) nagerekend, dat heel Nederlands beschaving in Rembrandt's tijd.zich, zoowel receptief als productief, geconcentreerd heeft op een gebied van niet veel meer dan honderd kilometer in het vierkant. Amsterdam was de hartader van dit bruisend leven; de overige provincies namen er niet of nauwelijks aan J. Huizinga, Nederland's Beschaving in de Zeventiende Eeuw, Haarlem 1941. 31

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 41