Dit eenmaal aangenomen ging men verderhet beeld
van Hindeloopens zeevaart en handel werd scherper
omlijndeen groot gedeelte van Hindeloopens bevol
king leefde van de scheepvaart. Gedurende de lange
wintermaanden verbleef die bevolking binnen Hinde
loopens dijken; zoodra echter het voorjaar aanbrak,
werden de zeeschepen, rustende in de haven van
Stavoren, opgetuigd en bemand om de twee of drie
reizen naar Noord-en Oost te doen. Vervolgens gaat
men dan nog een stap verder: Stavorens roem was
algemeen verbreid, Stavorens schepen alom tegen
woordig welnu, aan dien handel en die zeevaart heeft
niet Stavoren alleen deel gehad; ook Hindeloopen
heeft er aan deelgenomen en de geheele Zuidwesthoek
van Friesland. Wij zouden dan voor ons hebben den
handel en zeevaart van een geheele kuststrook, schuil
gaande onder Stavorens naam. Indien deze conclusie
juist is, dan is ook de Friesche handel op Engeland
verklaardin Engeland kende men alleen schippers
en kooplieden van Stavoren en daarnaast slechts Frie
zen. Ook hier dan de domineerende positie van Sta
voren, onderhandelend en beschermend optredend voor
haar eigen burgers, maar in haar verband omvattend
alle handelaars en zeevaarders van "het handelsdistrict
van Friesland bij uitnemendheid de kust der Zuider
zee van Stavoren Noordwaarts. Dan zien wij dus
Hindeloopens middeleeuwschen handel en zeevaart als
een deel van een grooter geheel, dat overstraald wordt
door Stavorens luister.
Toch is deze teekening van Hindeloopen als schaduw
beeld van Stavoren onjuisthet is geen stadje zonder
autonomie, vegeteerend op den rijkdom van de oudere
zusterstad. Stavoren is in de middeleeuwen de voor
naamste van de Friesche 'Steden en Hindeloopen is
haar materieel veel verschuldigd misschien, maar een
eeuwenlange voogdij wordt door de bronnen weer
sproken.
15