sierlijke letters, aan de andere zijde de Latijnsche ver
taling. De Nederlandsche tekst luidt:
Int Iaer Christi M.DC.XXV. den XIV. Martij heeft
Baltasar Coeymans sone van Ioseph den eersten steen
aen dit gebouw geleyt: gesticht door sijn oomen Bal
tasar ende Iohan kooplieden, broeders ende sonen van
Baltasar Coeymans en Elisabet de Pieker beyde van
Antwerpen.
Het is dus niet één huis, doch 't zijn er twee. Het is
niet het Koymanshuis, maar het zijn de Coeymans-
liuizen. Twee huizen aaneengebouwd voor twee ge
broeders, evenals de gebroeders Trip aan den Klove
niersburgwal bij de Nieuwmarkt later door Philippe
Vingboons een tweelinghuis lieten bouwen, de Trip-
penhuizen.
Wat de architectuur van de gevels betreft, blijkt dat
deze nog de vrijheid heeft van de Renaissance en nog
niet de verstarring van het Classicisme. De middelste
vier traveeën steken iets voor, vormen een avant-
corps. De bogen van de ingangen steken zoo maar
door de cordonlijst die den onderbouw afdekt. De
traveeën van de ingangen zijn breeder dan de an
dere. De hoofdverdieping heeft de Ionische orde, de
bovenverdieping de Composiete orde. Dat is naar
klassiek begrip en naar de strenge voorschriften van
het ordeboek erg fout, want daar behoort boven de
Ionische orde de Corinthische orde. Dergelijke vrij
heden waren voor de Renaissance heel gewoon, voor
de klassieke bouwkunst verboden.
Ook uit de ambachtelijke bewerking van de materialen
blijkt de herinnering aan een voorgaand tijdvak. Aan
de onderzijde van de kapiteelen is het overgangspro
fiel aan de baksteenen gehakt. Behakte profielen van
baksteen vindt men aan Gothische kerken en Renais-
94